A Duanwu unnep a kinai hagyomanyos naptar szerint, az 5. honap 5. napjan van, es ez a harmadik legnagyobb unnepuk a tavaszunnep es lampionunnep utan.
Ezen a napon Kinaban az emberek mindenutt a "zongzi" nevu etelt eszik.
A zongzi-zhaoman (ejtsd: congcö) tradicionalis kinai etel, mely valamilyen noveny levelebe gongyolt, toltott es ragados rizst jelent. Kinan es Tajvanon kivul szamos mas orszagban is fogyasztjak, peldaul Laoszban, Thaifoldon, Kambodzsaban ,Vietnamban.
Mivel a kulonbozo helyi szokasok elteroek Kinaban is, ezert a zongzi alapanyagai, es keszitesi modjai sem azonosak. A keleti reszeken fekvo Suzhou, Jiaxing, es Ningbo varost a kinaiak hires "halak és rizsek szülőhelyének" nevezik, az ottani zongzit a legjobb kinai zongzinak tekintik. Tobbseguk husbol, es datolyabol keszul. De lattam mar daralthussal, tojassal, fott kacsahussal toltott rizsgombocot is.
Az alakja talan egy piramishoz hasonlit ami madzaggal van atkotve. A kotozes modszere a recepttel egyutt csaladokkent eltero. Regen az elkeszitesben a csalad tobb tagja is reszt vett. Ma mar kicsit mas a helyzet, sokan elore gyartott zongzi-t vesznek es fogyasztanak.
Altalaban bambusz-levelbe csomagoljak, de ez lehet lotusz- vagy banan-level is. Mindegyik level mas-mas izt kolcsonoz az etelnek. Ime nehany kep rola, hogy el tudjatok kepzelni, hogy nez ki. Izerol meg nem tudok nyilatkozni, mert eddig nem volt gusztusom megkostolni. (vagy csak nem voltam eleg ehes:)
Ezen a napon rendezik orszagszerte a hires Sárkány Hajó versenyeket is.
A sarkanyhajo egy olyan specialis, hagyomanyos terv alapjan megepitett hajo, melyet elol sarkanyfej, hatul pedig sarkanyfarok diszit.
A hajo es a lapatok formaja, meretei a Nemzetközi Sárkányhajó Szövetség (IDBF) altal meghatarozottak:
A hajotest 12,49 meter, a sarkanyfejjel es farokkal egyutt 13,5 meter hosszu lehet. A szelessege 1,15 meter, sulya 250 kg.
A lapat hosszanak 105 es 130 cm kozott kell lennie. Az IDBF 202a szabvanya az elfogadott, amely lefele szelesedo tollu lapat. A toll szelessege 18 cm es szimmetrikus mindket oldala, amelyben kanal nem lehet.
A rendezvenyekhez es versenyekhez a hajokat vilagszerte a rendezok biztositjak.
A kulonbozo szinu sarkanyfejek, farkak, hajotestek, mezek es a dobok utemes ritmusa garantaljak a latvanyt es a felejthetetlen elmenyt egy ilyen versenyen. Egy-egy azsiai vagy oceaniai sarkanyhajo fesztivalon tobb szaz hajo kuzd egymassal, es tobb ezren szurkolnak nekik.
A sárkányhajózás története:
A Sárkányhajó sportág Dél-Kínából származik. Több mint 2000 éves története Qu Yuan legendájához kapcsolódik.
Qu Yuant a kínaiak által nagyon szeretett költőt és államférfit hamis vádak alapján, pusztán féltékenységből hazaárulással vádolták és száműzték. A korrupt Chu Királyság Kormánya elleni végső tiltakozásaként a Mi Lo folyóba vetette magát. A kínaiak soha nem felejtették el ezt a kétségbeesett, de hősies tettet. A halászok azért versenyeztek, hogy megtalálják a holttestét, mielőtt a halak felfalják, doboltak, lapátjaikkal ütötték a vizet és rizsgombócokat szórtak bele, hogy eltereljék azokat.
Innen ered a hagyomany es tart napjainkban is. Attol fogva evente ezen a napon az emberek mindig azzal emlekeznek Quyuanre, hogy zongzit dobnak a folyokba, mert azt gondoljak, ha a folyoban elo sarkany zongzit eszik, akkor nem eszi Quyuan holtestet.
Manapsag ajandekkent is szokas zongzit kuldeni baratainknak.
Europaban csak a 80-as evek vegen kezdett ismerte valni a sportag. 1982-ben mutattak be eloszor ilyen hajot Duisburgban, es 1987-ben a kajak-kenu VB kisero programjakent szerepelt bemutato versenykent. 1990-ben megalakult az Európai Sárkányhajó Szövetség, amely 1992-ben Belgiumban megrendezte az elso Sarkanyhajo EB-t. Ezt kovetoen minden evben megtartottak 1997-ig.
Az elso Sarkanyhajo VB-t 1995-ben Kinaban, a masodikat 1997-ben Hong-Kongban, a harmadikat 1999-ben Nottinghamben (ezen magyar csapat is reszt vett es egy 4., egy 5. es egy 7. helyezest ert el), a negyediket 2001-ben Philadelphiaban, az otodiket Poznanban, a hatodikat Shanghaiban, a hetediket Berlinben, a nyolcadikat Sydneyben a kilencediket 2009-ben Pragaban rendeztek.
Mit gondoltok hol lesz a kovetkezo?:) SZEGEDEN !!!! Hajra Magyarok!!!:) Ime a hir:
"A nemzetközi szövetség (IDBF) döntése értelmében Szeged ad otthont a 2013-as sárkányhajó-világbajnokságnak.
Tekintettel arra, hogy a 2013-as vb rendezést elnyert Teherán egyenlőre nem tudta biztosítani a feltételeket, az ülés döntése értelmében visszavették a rendezés jogát Irántól, majd megkérdezték, hogy Magyarország nemcsak 2015-ben - amelyre eredetileg pályázott - hanem helyette 2013-ban is tudná-e vállalni a rendezést. Mivel minden feltétel adott, hiszen a világbajnokság a szegedi Maty-éren lenne, a szervezőgárda pedig a 2009-es budapesti klub legénység Európa-bajnokságon már sikeresen bizonyított, az Magyar Sárkányhajó Szövetség örömmel vállalta a felkérést."
Egy kicsit elkalandoztam, terjunk vissza oda, hogy iden ez az unnep, junius 23-kara esett igy a hetvegevel egyutt volt 3 szabadnap, amit semmikepp nem szerettunk volna a varosban tolteni. Meg is szerveztuk a kirandulast Huang Shanba (az a hegy, ami kimaradt az elozo turan), odafele megneznenk Wuzhen, Hongcun es Tachuan varoskakat. Osszesen 7-en jelentkeztunk az utra, kocsit bereltunk, szallasokat lefoglaltuk 3 helyen es izgalommal vartuk a csutortok esti indulast.
Fel 8-kor talalkoztunk az autokolcsonzo elott, papirmunka utan mar be is szallhattunk. Egyik fiu a baratnojevel nem jott el a megbeszelt helyre igy fel kellett vennunk oket a metromegallonal. Nekem, ekkor mar rossz eloerzetem volt: - Jojjenek ide, ezt beszeltuk meg, ne menjunk mi ertuk!
A soforunk is magyar fiu volt, felesege kinai. Meg tapasztalatlan vezetokent, szokatlan jarmuben, kb. 10 perccel az indulas utan, egy szabalytalanul parkolo teherauto kikerulesenel meghuzta a kocsi jobb oldalat. Kiszalltunk, neztuk, most akkor mi legyen? Ajto nem serult, lampa szettort, de meg eg, menjunk tovabb? hivjunk rendort?
A kinai feleseg intezkedett, mondtuk neki, hogy a kolcsonzonek nem kene elmondani, mert a biztositas amugy is fedezi ezt a kis kart. De nem volt kivel beszelni. Eloszor apjatol kert tanacsot, aztan oket is felhivta, azok rendort javasoltak hivni, hogy felvegyek a kart. Na ez szep, jol indul ez a kirandulas. Es ha meg tudtuk volna mi var rank, ott rogton visszafordultunk volna.
Rendorre varni kellett, addig elmentem setalni a kornyeken. Nem tudom pontosan hol voltunk, rengeteg uzlet, az utcan csomo ember, tollasoztak, ettek, beszelgettek. Egyik hazaspar a kutyajat etette, de ugy, hogy a no megragta a kajat, utana adta csak oda, mint a gyerekeknek. Nem normalisak ezek az emberek, eskuszom. Nezzetek meg, hogy nez ki szerencsetlen kutya, befestve, beoltoztetve 30 fokban. A papa meg csak lazan, pizsamaban kiult a terre:)
A rendor kijott megnezte, aztan mondta, hogy be kell mennunk a rendorsegre is. Fasza, meg ezzel is elcseszunk csomo idot. A teherauto mar nem volt ott, de mondta, hogy a kamera felvetelbol meg tudjak ki volt es akkor a biztosito a teljes osszeget teriti, mert ugye az is hibas volt. De korabban meg ott allt, hosszu percekig, oda se jott hozzank, hogy megkerdezze mi a helyzet, vagy, mint pl. Magyaroszagon betetlapot cserelni, semmi. Mi meg olyan butak voltunk, hogy csak a sajat autonkat fenykepeztuk, oket nem, igy nem volt meg a rendszama.
Rendorseg utan, a kolcsonzoiroda is kiadta a verdiktet, hogy oke, mehetunk tovabb. Mentunk, de mar keso este volt, mire Wuzhenbe ertunk, zarva volt minden. Becsekkoltunk az ovaros bejarata mellett levo Wuzhen Xiangshuiwan Inn nevu szallodaba, (ez is hosszu percekig tartott, hiaba volt kezunkbe a foglalas, elore kifizettuk stb., a buta recepciosa sokaig ertetlenkedett) aztan jartunk egyet a kornyeken, bar nem sok latnivalo volt a sotetben. Na majd holnap reggel.
A szalloda teljesen korrekt, tiszta, mi szobankban teve, szamitogep es egy hatalmas majong asztal:
Asztal kozepe:
Reggel szakado esore ebredtunk, tehat vizivarost nezunk, jo sok vizzel nyakon ontve:) Ja, azt meg nem mondtam, valtozatossag kedveert most is vizivarost nezunk meg, a http://shanghaibanelni.blog.hu/2012/01/30/vizivaros bejegyzesemben szinten megemlitettem a nevet.
Meghivtuk a csapatot egy jo kis hazai reggelire: kenyer, kibedi kolbasz, szalonna, hagyma, paradicsom, paprika....el voltak ajulva:) Voltunk otthon nemreg es nem jottunk ures borondokkel vissza:)
Esoisten nem akarta elzarni az egi csapokat, de gondoltuk, tele hassal szebb az elet, elindultunk felfedezni a vizes vizivarost.
A Jangce folyo deltajanak deli reszen tobb osregi vizi varos talalhato. Ezek kozul az egyik legismertebb Wuzhen (乌镇). A varos Zheilang tartomany eszaki reszen talalhato, Tongxiang varostol 17 km-re eszakra es az osi keleti civilizacio elo kovuletenek is tartjak.
A Jangce-delta vizi varosai hasonlitanak egymashoz, regi hidak, utcak, sikatorok es pompas regi hazak vannak mindegyikben, de Wuzhen tobb tortenelmi es kulturalis jellegzetesseggel rendelkezik, mint a tobbi hasonlo vizi varos. Az ovaros bejarata es terkepe:
A torteneszek szerint Wuzhen mar 7000 evvel ezelott, azaz az ujkokorszak idejen is lakott (neolitikus) telepules volt, de varos termeszetesen csak joval kesobb, 872-ben lett. Az azota eltelt tobb mint 1000 esztendoben Wuzhen soha nem valtoztatott neven, vizrendszeren es lakosainak eletstilusan. A varosban jelenleg tobb mint 40 hektart foglalnak el a 19. szazad vegen epult eredeti epuletek, tovabba tobb mint 100 regi kohid ivel at a vizeken.
A kisvaros szinte minden reszlete kepeslapra kivankozoan szep: az osi kohidak, a regi falak kozott vezeto kovekkel kirakott utak, a kozvetlenul a vizpartra epitett hazak, a kulso folyosok es a pompas fafaragasok utanozhatatlan hangulatot arasztanak. A kolapokkal kirakott utcak mindket oldalan ettermek, pubok, zaloghazak, szovo- es festomuhelyek es mas uzlethelyisegek sorakoznak, valamennyi faszerkezetes barna epuletben.
Folyok es patakok szelik at, mint Xitangot, a partokat pedig kulonbozo formaju kohidak kotik ossze. A Pekinget es Hangzhout osszekoto Nagy-csatorna is itt halad el, Wuzhen es tobb hasonlo kisvaros is ennek koszonheti felemelkedeset es viragzasat.
A kisvaros hosszu tortenelme soran rengeteg tehetseget adott Kinanak, sot a vilagnak. Itt szuletett Mao Dun, a modern kinai irodalom klasszikusa es egyik legjelesebb kepviseloje.
A "Lin boltja" cimu muveben elethuen jelenik meg Wuzhen polgarainak elete es a varos mindennapjai.
Azt mondjak, hogy Wuzhen esoben a legvarazslatosabb. Erdemes ilyenkor esernyot ragadni, es a sikatorokban a faszerkezetes regi hazak kozott setalva figyelni, ahogy a faragott ereszeken folyik le az esoviz. Hat en most nem ereztem a varazslatot, csak a nyakamba csopogo esot, az esernyodrotok szurasat a hatamon, vallamon, fejemen,.... a tomeg tulekedeset, konyokleset, ..fulembe a turista hordak vezereinek mikrofonba valo sipitozasat....
Az itt elo emberek egyszeru eletet elnek. Sokan foglalkoznak selyemhernyo-tenyesztessel, illetve krizantem (margitvirag) termesztesevel. A wuzheniek kozott maig szokasban van az az osi gyakorlat, hogy a vizpartra epult hazak lakosai az ablakukon at vasaroljak a zoldseget es gyumolcsot a vizen kozlekedo csonakokbol.
Habar Wuzhen kisvaros, hiszen alig 70 negyzetkilometeres, es 60 ezres nepessegebol mindossze 12 ezren allando lakosok, am igy is ket meglehetosen kulonbozo reszre lehet osztani: Dong Zha es Xi Zha, azaz Keleti es Nyugati Szektorra.
Nekunk nem volt tul sok idonk, ezert a jegyarus tanacsara a Keleti reszt neztuk meg. A belepo 100 RMB/fo (kb.12 euro), plusz 80 -ert bereltunk egy csonakot, amivel kenyelmesen megnezhetjuk ilyen esos idoben.
Itt egy 400 meter hosszu vizi uton haladtunk vegig, amelyet ket oldalrol a Qing-dinasztia (1644-1911) idejen epitett hazak fognak kozre.
Eleg gyorsan az utca tulso vegere ertunk, ott kulonbozo muzeumok voltak, ido hianyaban csak az agymuzeumot es a kekfesto muzeumot neztuk meg.
A legtobb kiallitas a regi Wuzhen eletet, az emberek ruhazatat mutatja be:
A Nyugati Szektorban huzodo vizi ut ket es felszer olyan hosszu, mint a Keleti Szektore, azaz 1000 meter. A csatornaval parhuzamos ket ut mellett itt mar keresztutcak is talalhatok, tovabba tobb hid, regi dokkok es kisebb vizi utak .
A Nyugati Szektort eredeti stilusaban epitettek ujja, aminek kovetkezteben boven van csodalnivalo: az oszlopsorok, a kis hidak, az erkelyek, molok, fabol keszult ablakok es ajtok, szurke kovekbol rakott falak es kovezet. A Keleti Szektorral ellentetben a Nyugati Szektorban alig vannak allando lakosok helyettuk mindenutt latogatokat, turistakat szallasolnak el. Wuzhen legtobb szallodaja ugyanis a Nyugati Szektorban talalhato.
Nappal csendes, viszont estere megelevenednek az ettermek, karaokebarok, pompasan kivilagitjak az ajandekokat, kezmuvestargyakat es szuvenireket arusito boltokkal szegelyezett partot es igen hangosan duborog a zene mindenhol. Gondolom, akkor olyan lehet, mint amit Xitangban tapasztaltunk par hete.
Visszafele gyalog mentunk a szalloda fele, probaltam egy-ket eletkepet elkapni. A mami kiszedte az ures flakonokat a kukabol, aztan meglatott minket es lemerevedett, akar masnapig fenykepezhettem volna, mint aki kove dermedt ugy allt ott:
Disztokok kinai irasjelekkel:
A korabeli tuzhelyen mar keszul az ebed:
Mire visszaertunk a szallodaba, mar del volt, ki kellett jelentkeznunk es indulni tovabb. Kb. masfel oras ut utan, mar joval Hangzhou utan egyszercsak elfaradtak az ablaktorlok, nem akartak tovabb dolgozni. Szakado esoben nem mehettunk mi sem tovabb, megalltunk a leallosavon. Probalgattak eletet lehelni bele a fiuk, de hiaba volt minden igyekezet.
Az autopalya rendorseg, rogton megtalalt, kerdeztek mi a gond, aztan elvezettek bennunket a legkozelebbi szervizbe. En nem neveznem szerviznek, ezt az istenhatamogotti lepukkant garazst, egy nagyonbutafeju szakival. Mondanom sem kell, fogalma nem volt, hogy kene megjavitani. Errol ennyit.
Felhivtuk a kolcsonzot, most mi a mano lesz? Sajnos a kornyeken nincs masik szervizuk, sem ilyen nagy kocsi, csak 5 szemelyes. Tehat vissza kene menni Hangzhouba, hogy ott megnezzek a kocsit.
- Na de mi a garancia, hogy ott meg tudjak javitani? Valasz nelkul is tudom: semmi. Akkor meg ottragadunk, holott mar reg masik varosban kene lennunk.
- Na jo, meg egy probalkozas, kuldenek a sajat szereloikbol a kornyekrol, de arra varni kell. Vartunk, nem is keveset. Es ezek a telefon beszelgetesek, meg egyezkedesek sem ilyen gyorsan zajlottak, ahogy en irom, a csajszi szinte egesz delutan a mobiljan logott, hol a szervizzel beszelt, hol az apjanak sirta el tehetetlen duhet.
Amig vartunk, korbejartuk a helyet, egy-ket kisebb etterem jo sok zongzival, fott tojassal, fott kukoricaval. Nehanyan falatoztak, mi fagyiztunk, hogy teljen az ido. Kb. 1 ora mulva megerkezett a szerelo brigad, ket pelyhes allu suhanc szemelyeben, akik egy marek szerszamot szorongattak a honuk alatt.
- Ezt most mar tenyleg nem hiszem el! Meg lett mondva mi a problema az autoval es idejon 2 csavarhuzoval meg 1 kalapaccsal? Feszitgette, utogette az ablaktorlo motorhazteton belul levo karjat, (nem tudom mi a neve pontosan), de az ebadta csak nem akart megmozdulni:) Nem is ertem, en biztos felugranek es dolgoznek, ha ekkorat a fejemre csapnak. De az ablaktorlo buszke joszag, nem adja olyan konnyen a veret.
Itt a szakink, mellette a szerszamok. Kitartoan rangatja a kart, hatha az megijed es beindul. A masik hozza sem nyult semmihez, parszor korbejarta a kocsit, mint kotlos a csibeit, aztan mar huzta is elo a zsebebol a papirjait, irjuk ala, hogy ok ott voltak.
En nem irtam volna ala, de mindegy, nem szoltam bele. Nagytehetseguek elmentek. Ekkor mar 4 ora is elmult (a kepen latszik), ujabb veg nelkuli telefonbeszelgetes kezdodott az irodaval.
Elkezdtuk mi is latolgatni az eselyeinket. Ha visszamegyunk Hangzhouba, ki tudja mikor javitjak meg, vagy kapunk masik kocsit, hogy azzal tovabb menjuk. Holnap szombat es mar Huang Shanra kene felmenni, tehat a masik ket varos biztos kimarad. Azota is folyamatosan esik es az elorejelzest megnezve nem varhato valtozas a hetvegere. Egyik srac mar jart ott esos idoben, azt mondta semmit nem latni, nem sok ertelme van ilyen idoben felmenni.
Ha pontosan lehetne tudni, hogy mikor tudunk tovabbmenni, az nagyban segitene, de ilyen bizonytalansagban tovabbutazast tervezni ertelmetlen. Vegso dontesunket kozoltuk a csajjal, mondja meg az irodanak, hogy kuldjenek ertunk vontatot vagy masik kocsit, de nem megyunk tovabb, visszamegyunk Shanghaiba.
A valasz: rendben, kuldik. Mar egy csomo ragcsalnivalot kiprobaltunk a kozertbol, kesobb a reggeli maradekot is megettuk es kezdett elfogyni a turelmunk. Amikor rakerdeztunk hol a banatba vannak, jaajjjj jonnek, de eloszor el kellett vontatniuk egy masik kocsit, mert az utba esett, vagy kozelebb volt....
Mar nem is mondok semmit, inkabb fenykepezek:) delutan meg lehetett latni ezt a szep hegyet a javitomuhelybol, (mert azota is itt allunk):
mostanra mar ratelepedett egy csunya felho:
Es mar 7 ora, meg mindig semmi. Most mar semmi mast nem akartunk csak hazajutni. Probaltuk lemondani a szallodakat, de mar nem lehetett, igy az a penz is bukta:(
Vegre fel 9 korul megjott a vontato, rajta a csere kocsi. Gyors papirmunka utan becuccoltunk es irany haza, ejfelre itthon voltunk.
Nem mondom, hogy boldog voltam, az elmaradt kirandulas miatt, de mivel sok jel arra figyelmeztetett, ne menjuk tovabb, igy gyorsan megnyugodtam. Az eso meg csak esett, esett...abba sem hagyta egy hetig. Ma 29-ke van, pont ma egy hete tortent ez velunk, azota esett az eso, ma van az elso naposabb ido. Viszont most fojtogato meleg es para arasztotta el a varost. Napkozben 30 fok volt, paratartalom 82%, most este 8 ora van es meg mindig 29 fokot mutat a homero, paratartalom 93%. Lehet, hogy vegre megerkezett a nyar Shanghaiba?:)
Az ujsagban viszont jo hireket olvastunk, a Shanghaiban megrendezett Sarkanyhajo versenyen ujra a magyarok gyoztek:
http://www.shanghaidaily.com/nsp/Metro/2012/06/23/Dragon%2Bboat%2Bon%2BSuzhou%2BCreek/
A gyoztes magyar hajo. Szep volt fiuk!:)
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.