Shanghai Napló

Az élet ajándékaként egy ideig Shanghai a lakóhelyünk, itteni életvitelünket, tapasztalatainkat, élményeinket szeretném megosztani elsősorban családainkkal, barátainkkal, illetve hasznos útleírásokat, tippeket adni az utazóknak.

Szállások világszerte

Ha itt kattintasz az AGODA-ra vagy a BOOKING.COM-ra, olcson tudsz szallast foglalni es a blogot is tamogatod.

Accomodations

Booking.com

Autó bérlés!

Légszennyezettség

Időjárás

booked.net

Friss topikok

  • gigabursch: Szép hely. (2024.08.11. 20:36) Mamallapuram
  • Brendel Mátyás: A Carla barlangokban is voltam. Én nem néztem meg rendesen előre, hogy mik ezek, mire várhatok, úg... (2024.06.30. 08:10) Lonavala
  • Brendel Mátyás: @Vadrozsa: ez "régen" volt, egész pontosan covid előtt pár héttel. szóval 2020 februárjában. Ana... (2024.06.30. 08:10) Kolukkumalai teabirtok
  • Brendel Mátyás: @Vadrozsa: "annal sokkal szebbek az Ellora es Ajanta barlangok." ez igaz (2024.06.30. 08:09) Mumbai
  • Brendel Mátyás: itt is voltam. Ajantánál az a trükkös, hogy ha száraz évszakban mész, akkor nem látod a vízeséseke... (2024.06.30. 08:09) Ellora barlangok

Címkék

allatvilag (6) Brunei (1) bucsu (3) Cat Ba Island (1) Chongqing (2) Covid (6) Cu Chi alagutak (1) Dali (1) Del-Korea (4) Dengfeng (5) epiteszet (31) Expo terulete (1) fejlodes (3) fesztivalok (3) Fulop-szigetek (5) gasztronomia (26) Goa (2) Golden Bridge (1) gondolatok (15) Guilin (4) Guoliang (1) gyumolcsok (1) Hainan (1) Haiphong (1) Hangzhou (1) Hangzhou Bay (1) Hanoi (1) Harbin (3) hatosagok (1) Ha Giang (1) Henan (11) hetkoznapok (19) hirek (8) Hoi An (2) Hong Kong (1) Hong Kong es Makao (1) Ho Chi Minh (Saigon) (1) Hudec (3) India (31) ismerkedes (5) Kambodzsa (1) Kashgar (1) Kerala (8) kertek (3) kiallitas (5) kinai modra (43) kinai szokasok (4) kinai ujev (1) kirandulas (41) kolbasztoltes (3) kolostorok (5) korhaz (3) kornyezetvedelem (4) kultura (40) Kunming (1) lakas (2) lakasunk es kornyeke (5) legszennyezettseg (1) Lhasza (1) Lhásza (4) Lijiang (1) Longmen-barlangok (1) Luoyang (2) Makaó (1) Malajzia (8) Mekong-delta (1) Mui Ne (1) Mumbai (3) muveszet (30) muzeumok (13) Nanping (1) Nemzeti Park (2) Nha Trang (1) parkok (10) Peking (6) piac (10) Pune (1) Qingdao (1) Shanghairol (26) Shanghai Botanical Garden (1) Shangri-La (1) Shaxi (1) Shenzhen (1) Suzhou es Tongli (1) Szingapur (1) szorakozas (10) szosszenetek (1) Taiwan (1) Tamil Nadu (11) templomok (16) termeszet (18) Thaifold (6) Tibet (13) tortenelem (27) Uj-Zeland (14) ujgurok (1) ujsaghirek (11) unnep (13) utazas (101) varosnezes (30) vasarlas (6) Vietnam (21) vizivaros (4) White Horse Temple (1) Xian (2) Xidang (1) Xinjiang (13) Yuanyeng (1) Yubeng (1) Yunnan (7) Yuntai Geopark (1) zene (1) Zhangjiajie (2) Zhujiajiao (1) zoldsegek (1) Címkefelhő

2023.06.02. 07:00 Vadrozsa

Sera kolostor

A Sera vagy "Vadrózsa" kolostor a Gelugpa buddhisták legnagyobb kolostorainak egyike. A másik kettő a Ganden-kolostor és a Drepung-kolostor.
Nevének eredete annak a ténynek tulajdonítható, hogy az építkezés során a kolostor mögötti dombot virágzó vadrózsák (vagy tibeti nyelven "sera") borították.

A kolostort Je Tsongkhapa (ejtsd: Congkapa) egyik tanítványa Jamchen Chojey (ejtsd: Dzsamcsen Csodzsej) alapította 1419-ben. Fénykorában több mint 6000 szerzetes élt és tanult itt.
Az 1959-es megszállás során súlyos károkat szenvedett, főiskoláit lerombolták, szerzetesek százait pedig megöltek. A támadást túlélő szerzetesek közül sokan az indiai Mysore állambeli Bylakuppébe költöztek és az indiai kormány segítségével létrehoztak egy párhuzamos Sera kolostort. Jelenleg 3000-nél több szerzetes él az indiai Serában, és ez a közösség több országban is kiterjesztette missziós tevékenységét.

Mára a tibeti Sera épületek jelentős részét helyreállították és a szerzetesek száma 500-nál is több.
A kolostor legérdekesebb "programja" a szerzetes tanoncok kötelező napi vitagyakorlata délután 3-5 között, a kolostor északi részén a „Vitaudvaron”.
A szerzetesek buddhista tanokról szóló vitázási gyakorlata során igyekeznek közösen elmélyíteni a bonyolult filozófiai kérdések megértését, hogy magasabb szinten tudják folytatni tanulmányaikat. A vita megtanítja őket filozófiai álláspontok védelmére, gyors gondolkodásra, vagy hogy kritikusan megvizsgálják tanaikat és nézőpontjaikat.

A filozófiai témák megvitatása összhangban van Buddha tanításával, aki azt mondta, hogy elemezzük a tanításokat, mielőtt elfogadjuk őket, ahogyan az arany tisztaságát és minőségét is elemezzük, mielőtt megvásárolnánk.
 A Szentírás azt mondja, hogy megértésünk 25%-át a tanítások meghallgatásából, 25%-át saját magunk olvasásából, 50%-át pedig különböző nézőpontok vitájából nyerjük. Tehát a játékos szempont mögött egy nagyon hatékony módszer rejlik a bölcsesség megszerzésére.

A vita egy Manjushri Bodhisattva mantrával kezdődik, amelyet hangosan olvasnak fel. Aztán párba rendeződnek, a kérdező áll és rituális mozdulatokkal teszi fel kérdéseit, az ülő válaszol, érvel, betartva az alaposan kidolgozott szabályokat és eljárásokat.
A vita nyelve a kolostorokban használt ótibeti nyelv, a fogalmazás filozófiai eszmék köpenyébe csomagolt vallási szöveg amit a közemberek, így a született tibeti idegenvezetőnk sem ért meg teljesen.

A kérdezőnek tömören kell kérdeznie és a védőnek egy meghatározott időn belül kell válaszolnia. A vita lezárását meghatározott válaszok jelzik, például: “Elfogadom (do), az ok nem megalapozott (ta madrup) vagy nincs átjárás (Kyappa majung)”. Sokszor a megvitatott kérdések csak arra szolgálnak, hogy félrevezessék a téma védőjét. Ha a védő ugyanis nem képes egy megszabott időn belül válaszolni, csúfos kifejezést érdemel.

A vitákat élénk gesztusok kísérik, amelyeknek megvan a saját jelentése. Minden kérdés után összeütik a tenyerüket hangosan, hogy kifejezzék érvelésük hatalmát és bizonyosságát; a védő által tett rossz válasz esetén, az ellenfele a kezével három kört rajzol a védő feje köré; az ellenfél hibáját úgy jelzik, hogy a szerzetesi ruhájának a felső részét a derekukhoz dörzsölik; általános a hangos tenyércsapkodás és intenzív verbális szóváltás. A lényege az egésznek, hogy a másikat helytelen érvelésbe keverjék. Mindig, amikor új kérdést tesznek fel a tanár a kinyújtott bal tenyerébe csap a jobb tenyerével. Amikor egy kérdést helyesen válaszolnak meg, akkor a tanár a jobb kézfejét visszahúzza a bal tenyerébe, a Buddha gyöngyök húzása pedig a másik legyőzését jelenti a Buddha erejével.
Amíg nem tud válaszolni a buddhista kérdésekre, az aznapi vitán megbukott. Később vagy másnap megváltoztatják „szerepüket”, és újabb heves vitát folytatnak.

 

 

2 komment

Címkék: kultura tortenelem kolostorok Tibet Lhásza


A bejegyzés trackback címe:

https://shanghaibanelni.blog.hu/api/trackback/id/tr5518137312

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2023.06.02. 10:07:51

Ez a vitadolog olyan lehet, mint amilyen Athénban a Parnasszus volt.

Személy szerint ilyenkor egyetértek a régi bölcsességgel: A tett halála az okoskodás.

Mindenesetre van ilyen is, köszönöm, hogy bemutattad.

Vadrozsa · http://shanghaibanelni.blog.hu/ 2023.06.02. 10:14:17

Szamomra is nagyon erdekes volt megtapasztalni es nagyon tiszteletre melto, hogy naponta ilyen hevvel tudnak vitazni, filozofiai, vallas ertelmezesi es hitbeli dolgokrol.
Azt hogy mennyire hasznos, csak ok tudjak, a vilagot nem ez viszi elore, az biztos :)
süti beállítások módosítása