Shanghai Napló

Az élet ajándékaként egy ideig Shanghai a lakóhelyünk, itteni életvitelünket, tapasztalatainkat, élményeinket szeretném megosztani elsősorban családainkkal, barátainkkal, illetve hasznos útleírásokat, tippeket adni az utazóknak.

Szállások világszerte

Ha itt kattintasz az AGODA-ra vagy a BOOKING.COM-ra, olcson tudsz szallast foglalni es a blogot is tamogatod.

Accomodations

Booking.com

Autó bérlés!

Légszennyezettség

Időjárás

booked.net

Friss topikok

  • Vadrozsa: @_Toto_: Koszonom! Ez is jo mondas, tetszik :) Most is itt vagyok, eszaknyugati allamokban csavar... (2024.02.16. 17:20) India
  • gigabursch: Nagyon klassz lett, köszönöm! Ha van még, ne tartsd vissza! (2023.12.19. 16:27) Urumqi
  • Vadrozsa: En koszonom, hogy olvasod es ertekeled! :) (2023.10.03. 10:13) Turpan
  • gigabursch: Szép lehetett (2023.10.03. 01:59) Tianchi, avagy a Mennyei tó (Heavenly Lake)
  • gigabursch: Köszönöm, tetszik ez a sorozat! (2023.09.27. 00:55) Tashkurgan

Címkék

allatvilag (2) Brunei (1) bucsu (3) Cat Ba Island (1) Chongqing (2) Covid (6) Cu Chi alagutak (1) Dali (1) Del-Korea (4) Dengfeng (5) epiteszet (19) Expo terulete (1) fejlodes (3) fesztivalok (3) Fulop-szigetek (5) gasztronomia (23) Golden Bridge (1) gondolatok (15) Guilin (4) Guoliang (1) gyumolcsok (1) Hainan (1) Haiphong (1) Hangzhou (1) Hangzhou Bay (1) Hanoi (1) Harbin (3) hatosagok (1) Ha Giang (1) Henan (11) hetkoznapok (19) hirek (8) Hoi An (2) Hong Kong (1) Hong Kong es Makao (1) Ho Chi Minh (Saigon) (1) Hudec (3) India (1) ismerkedes (5) Kambodzsa (1) Kashgar (1) kertek (3) kiallitas (5) kinai modra (43) kinai szokasok (4) kinai ujev (1) kirandulas (40) kolbasztoltes (3) kolostorok (5) korhaz (3) kornyezetvedelem (4) kultura (31) Kunming (1) lakas (2) lakasunk es kornyeke (5) legszennyezettseg (1) Lhásza (4) Lhasza (1) Lijiang (1) Longmen-barlangok (1) Luoyang (2) Makaó (1) Malajzia (8) Mekong-delta (1) Mui Ne (1) muveszet (21) muzeumok (13) Nanping (1) Nemzeti Park (1) Nha Trang (1) parkok (10) Peking (6) piac (10) Qingdao (1) Shanghairol (26) Shanghai Botanical Garden (1) Shangri-La (1) Shaxi (1) Shenzhen (1) Suzhou es Tongli (1) Szingapur (1) szorakozas (10) szosszenetek (1) Taiwan (1) templomok (8) termeszet (4) Thaifold (6) Tibet (13) tortenelem (19) Uj-Zeland (14) ujgurok (1) ujsaghirek (11) unnep (13) utazas (101) varosnezes (28) vasarlas (6) Vietnam (21) vizivaros (4) White Horse Temple (1) Xian (2) Xidang (1) Xinjiang (13) Yuanyeng (1) Yubeng (1) Yunnan (7) Yuntai Geopark (1) zene (1) Zhangjiajie (2) Zhujiajiao (1) zoldsegek (1) Címkefelhő

2015.03.25. 04:18 Vadrozsa

Új-Zéland: Tongariro Nemzeti Park

Naplementekor ertunk a nemzeti parkba. A lenyugvo nap sugarai vervorosre festettek a felhok hasat, a szurkuletben pedig feltunt a fenseges Tongariro vulkan. Aztan mintha megbanta volna, hogy megmutatta magat, par perc mulva suru felhobe burkolozott.

A Tongariro Nemzeti Park a legregebbi Uj-Zelandon, a vilagon levo nemzeti parkok kozott pedig a negyedikkent alakult meg. A csaknem 800 negyzetkilometernyi teruletet az UNESCO termeszeti es kulturalis oroksegkent ismerte el.
A park kozepen huzodik a harom aktiv vulkani hegy: Ruapehu, Ngauruhoe (2,291 m) es Tongariro (1,978 m). (kepek ebben a sorrendben)
Ezek kozul a Ruapehu a legmagasabb, harom csucsaval:  Tahurangi (2,797 m), Te Heuheu (2,755 m) and Paretetaitonga (2,751 m).

mt-ruapehu.png

mt_ngauruhoe.JPG

mt_tongariro.jpg

56 ritka endemikus madarfaj el a parkban, mint peldaul a barna kiwi, kek kacsa, dupla savos lile, szurke poszata. Elnek itt rovid es hosszu farku deneverek, valamit tobbfele rovar, lepke es a weta. (weta-rol kepet az elso bejegyzesben lathattatok)
Itt is, mint az orszag egesz teruleten, megtalalhatok az europaiak altal behozott allatok: fekete patkanyok, mezei nyulak, oposszumok, hermelinek, gimszarvasok.

A legtobb turista a fantasztikus tura-lehetosegek miatt jon a kornyekre. Vannak konnyebb, par oras setak, van egy napos kemenyebb, es van tobb napos satorba-, vagy menedekhazba alvos tura is.
De mielott odautaznank erdemes megnezni a park honlapjan, hogy nincs-e lezarva pont az a tura-utvonal amit terveztunk magunknak. Mivel egy aktiv vulkanikus teruletrol van szo, gyakran elofordul, hogy egyik-masik csucs elkezd fustologni, vagy hamut szorni. Ilyenkor napokra, hetekre lezarjak a kornyeket. Most is peldaul, amikor ezeket a sorokat irom, ket tura –utvonal van zarva.
2012-ben ketszer volt egy-egy kisebb kitores:  augusztus 6-an a Tongariro egyik kratere (Te Mari) tobb, mint 100 ev utan (1897 ota volt inaktiv) kitort, mely soran a turautvonalat 10.000 kobmeter hamuval es kovekkel teritette , aztan november 21-en megismetlodott es 4.000 meter magasra lovellte a hamut. 

Legnepszerubb es legszebb a 19.4 km hosszu Tongariro Alpine Crossing. Egyiranyu tura, mely vulkani teruleten keresztul vezet, a Ngauruhoe es a Tongariro hegyek mellett. 
Visszafele busszal hoznak, mert kb. 30 km-re van a falu, ezert elozo nap helyet kell foglalni magadnak a buszon.
Az edzett es gyakorlott turazoknak ajanlott, az emelkedok ellenere, 5-7 ora alatt meg lehet tenni. 1.120 meterrol 1.886 meterig kell felmaszni.
A tura nagy resze holdbeli tajon, kietlen, sziklas, tormelekes, vulkanikus talajon vezet vegig.
A Gyuruk ura rendezojenek tetszett a taj, mert itt forgattak a film nehany jelenetet.
En nem ereztem magam eleg edzettnek ehhez a maszashoz, ezert egy masik turat valasztottunk, ez 17 km-es volt, de kevesebb emelkedovel, 6 ora alatt lejarhato.

Tama Lakes volt a turank neve es gyonyoru videken vitt vegig. Eloszor egy erdon haladtunk vegig, aztan alacsonyabb novenyzet kovetkezett: torpecserjek, viragos bokrok, havasi gyopar, mohak, zuzmok.
Elhaladtunk a Taranaki vizeses mellett, onnan mar latni lehetett a hofodte hegyeket.
Magasabban egyre ritkult a novenyzet, a fu eloszor elszort foltokban, csomokban nott, majd teljesen eltunt csak a koves sziklas ut maradt.
Az also Tama to 1240 meter magasan van, olyan csodalatos kek szine van, alig hittunk a szemunknek. Leultunk pihenni es gyumolcsot, kekszet enni, erot gyujteni a tovabbi uthoz.
Nem tudtunk betelni a latvannyal, tobbszor is levettuk a napszemuvegunket megnezni szabad szemmel is a szinet.
A felso Tama to 1440 meterre bontakozott ki az elottunk fekvo vulkani kraterbol. Hat ebbe is kek festeket locsoltak, az biztos. Mert ilyen kek to, a vilagon nincs!

A galeria megnyitasahoz kattints a kep jobb oldalara!


A vulkani tavak nevuket Tamatea torzsfonoktol kaptak, aki felfedezte oket 600 evvel ezelott.

Mint tudjuk, visszafele mindig rovidebb az ut, a kempingbe erve lattuk, hogy alig 5 ora alatt nyomtuk le a 17 km-t.
Kihasznaltuk a delutant es elindultunk a masik nemzeti park, az Egmont National Park fele. Tudtuk, hogy nem erunk oda estere, nem az ut hossza miatt, csupan 223 km, hanem mert lesz egy 158 km-es utszakasz, ami a “Forgotten World Highway” nevet viseli es 31 latnivalot iger utkozben igy valoszinu lassabban fogunk haladni.

Utolso kattintas, az utolso kanyarbol, ahol meg latni lehetett a Tongarirot:

dsc_0392.JPG

 

Az “Elfelejtett Vilag Utja”- Forgotten World Highway (egyebkent 43-as jelzesu fout), Stratford-bol indul es Taumarunui varosaban er veget, mi viszont most pont forditott iranyba mentunk, Tamaranuiba hajtottunk ra a foutra es irany Stratford.
Az informacios irodakban ingyenes, nagyon reszletes ismerteto terkepek kaphatok, ebbol be is szereztunk egyet.
Az ut maga nagyon szep volt, hullamzo vulkanikus dombok, kacskaringos emelkedok, kilatok. 

A galeria megnyitasahoz kattints a kep jobb oldalara!

Tobb latnivalohoz kiterot kellett tenni, nehanyat folduton lehetett megkozeliteni.
Egy nagy baj volt: olyan almossag es faradtsag tort ram, -valoszinu a delelotti turatol-, hogy kezdett nagyon nem erdekelni semmi, csak az alvas. De mivel nem fekhettem le, leragado szemmel pislogtam, es sehol nem akartam kiszallni. A tobb napja tarto faraszto utazas, keves alvas, most nyujtotta be nalam a szamlat es kiegyenlitest kert.
Engem mar csak Stratford erdekelt, es a varos foteren levo toronyora ahol a Romeo es Julia-bol adnak elo kis reszleteket a toronyban elo babuk. Az idopontok: 10am, 1pm, 3pm and 7pm.
De mivel attol meg eleg messze voltunk, erot kellett vennem magamon.
20 perces setaval elerheto a 85 meter magas Mt Damper vizeses, ami az Eszaki-sziget masodik legmagasabb vizesese.

dsc_0365_1.JPG

Szep volt a maga nemeben…, de aki a Huka vizesest latta, annak mar nem lehet szebbet mutatni!
Plane, ha meg rohadt faradt is :(

A Moki alagutat vartam nagyon, aztan amikor odaertunk:  jeee, csak ennyi? Athajtottunk rajta, kimasztam a kocsibol lefenykepeztem ahogy Juci gurul kifele a szuk kis alagutbol.

A galeria megnyitasahoz kattints a kep jobb oldalara!

A 180 meter hosszu egysavos alagutat 1936-ban epitettek. Akkor 5 meter volt a belmagassaga, 1989-ben lejjebb astak 2 meterrel, hogy a magasabb kamionok is elferjenek benne.
Irtam mar, hogy  Uj Zelandon forgattak tobb reszet a Gyuruk Uranak, hat el is adjak ezeket a helyeket a turistaknak, ahogy kell. Van valami Hobbitfalva is valahol, ezt az alagutat meg Hobbit lyuknak nevezik. A rajongok biztos tobbet tudnak errol, de en meg a filmet is keptelen voltam vegignezni, nemhogy a tobb szaz oldalas konyvet vegignyalazni. Nem az en vilagom.

Egy ceg atalakította a golf-autokat ugy, hogy vasuti sineken is lehessen kozlekedni veluk. Ezeket kiberelve vegiggurulhatunk az “Elfelejtett Vilag” regi vasutvonalain, alagutjain. Oldalukon lehet olvasni errol es jegyeket venni:
 
http://www.forgottenworldadventures.co.nz

forgotten-world-highway.jpg

Athaladtunk nehany szellemvaroson, amig elerkeztunk a legismertebbhez Whangamomona Koztarsasaghoz:

dsc_0374.JPG

A varoskat 1895-ben alapitottak az elso telepesek, fenykoraban kozel 300-an eltek itt, aztan az elso vilaghaboruban elvesztett 51 ferfi es az 1924-es arviz megtizedelte a lakossagot.
Ugy tunt a varoska magahoz tert, amikor 1933-ban lefektettek a vasutvonalat, 1959-ben pedig bevezettek az aramot, de aztan megint hanyatlani kezdett es 1979-ben be kellett zarni az iskolat, 9 evvel kesobb pedig a postat is. Ma mar alig 40-en laknak a kis varosban, hiruk viszont annal messzebb eljutott.
Az tortent, hogy 1989-ben a helyi tanacs atrajzolta a kerulet hatarait a vizgyujto folyok nyomvonalanak megfeleloen. Ezzel a kis varoska egy resze a Taranaki korzetbol atkerult a Manawatu-Wanganui regioba. Nehany farmer foldjenek egy resze Taranaki regioba maradt, masik resze mar az uj korzethez tartozott.
Vegtelenul felhaborodtak, annal is inkabb, mivel mindez az o megkerdezesuk nelkul tortent.
Megmakacsoltak magukat es 1989 november 1-en kikialtottak magukat “Whangamomona Koztarsasagga".
Bar akkor ez egy eles tiltakozaskent indult a helyi dontes ellen, a szokas mai napig megmaradt es a Koztarsasag napja, nepunneppe notte ki magat. A sziget minden reszerol jonnek resztvevok, turistak is erkeznek szep szammal, a varos lakossaga ezeken a napokon 4-5000 fore duzzad. Ugyessegi jatekok, versenyek zajlanak a foutcan, folyik az eszem-iszom, dinom-danom napestig. Es hogy erdekesebb legyen, elnokvalasztast is tartanak, aki aztan a varoska ugyeit intezi 2 evig.
Elnokok:
1. Ian Kjestrup (1989–1999) – miutan tudta nelkul kerult fel a szavazolapra, tisztesseggel vegezte a dolgat 10 evig
2. Billy Gumboot the Goat (1999–2001) – a masodik elnok Billy lett a kecske, azzal a dicstelen tettevel, hogy megette a tobbiek szavazocedulait.
Na ugye, nem csak a politikusok befolyasoljak a valasztasok kimenetelet.
Billy 18 honap elnokoskodes utan eltavozott az orok vadaszmezokre.
3. Tai, az uszkar-kutya (2003-2004) – egy ev utan visszavonult, miutan egy gyilkossagi kiserlet aldozata lett es idegosszeroppanast kapott.
4. Murt "Murtle a Turtle" Kennard (2005-tol napjainkig) - a helyi garazs tulajdonos, lelkiismeretesen teszi a dolgat meg munkaidejen kivul is.

Annak, aki az elnokvalasztasra erkezik, a helyi szallodaban utlevelet kell igenyelnie. Nem lehet am, csak ugy flangalni egy ilyen hires-neves Koztarsasag teruleten:)
Ennek ara 5 $, ami tartalmazza a belepot is az unnepseg-sorozatra.

Iden is volt elnokvalasztas, januar 24-en, ime a reklam-kampany:

whanga_1.jpg

whanga2.jpg

Tenyleg kicsi a varoska, a fotere is par epuletbol all, tobbek kozott itt van a Whangamomona Hotel is.
Mivel mar mindketten faradtak voltunk, ugy dontottuk itt maradunk ejszakara. A szalloda mogott volt a kemping, ahol, mintha megallt volna az ido.
Laza, felmeztelen csavo setalt ki, a fuggonnyel eltakart bodebol, azt mondta barhova parkolhatunk. Ezen nem csodalkoztunk, mert rajtunk kivul csak egy masik lakokocsi volt az udvarban. A szallas nem volt draga, viszont a zuhanyzashoz kulon penzt kellett bedobni.


Reggel osszekaptuk magunkat es irany Stratford. Most mar sehol nem alltunk meg, el szerettem volna erni a delelott 10 oras oratorony eloadast.

Stratfordot az 1870-es evekben kezdtek kiepiteni, a New Plymouthba es kornyekere telepult britek. Amikor ideerkeztek meg kiterjedt erdosegek boritottak a kornyeket. Gyorsan rajottek, hogy jo a talaj, sok eso esik, ugyhogy elkezdtek az erdok kivagasat es a mocsarak lecsapolasat. Ennek eredmenye a mai tajkep, a vegtelen legelok, amelyek az orszag legjobbjai koze tartoznak. A kornyek legfejlettebb mezogazdasagi agazata a tejmarha tenyesztes es a tejipar. A laposabb reszeken kb. otvenezer marha legel, a dimbesdombos teruleteken pedig haromszazezer birka.

Akkoriban divat volt, hires angolokrol elnevezni varosokat, igy kapta Shakespeare szulovarosa, Stratford-upon-Avon utan a Stratford-on-Patea nevet, mert a Patea folyo partjan fekszik. Az on-Patea kesobb lekopott a nevrol, maradt Stratford es az utcakat 27 Shakespeare mu 67 karaktererol neveztek el.

A varoska kellemes kertvarossal kezdodott, aztan kibontakozott a takaros kis foutca, az oratoronnyal. Csak azt nem ertettem, miert pont itt halad at a kamion-forgalom, miert nem lehet oket elterelni egy masik utcaba?
Amig az ora "Romeo es Julia" mesejet hallgattuk, tobb tonnas kamionok duborogtek at, elnyomva a hangot. Mentsegukre szoljon, hogy amikor at akartunk kelni az uton, eleg volt a zebranal megallnunk, maris lefekeztek es megalltak a legnagyobb dogok is. Ez egyebkent mindenhol jellemzo, az egesz szigeten kulturaltan, korultekintoen vezetnek.
Itt Kinaban reg kivasaltak volna a bundankat.

Kicsit sutkereztuk a foteren levo padokon, ittunk egy-egy kavet, ettunk finom karamellas sutit, aztan indultunk tovabb.

Uj Zelandot nevezhetnenk a bojak orszaganak is. A fouton elhelyezett piros, forgalom-terelo bojakrol beszelek, annyit mint itt, meg sehol nem lattam.
Sok utjavitassal talalkoztunk, ilyenkor jo hosszan ki van bojazva az ut, iranyito munkasok allnak az egysavosra szukitett ut mindket vegen es forgalom-iranyitokent "dolgoznak",  vagyis magasba tartjak a piros "STOP", vagy a zold "GO" tablat.

A karbantartas meglatszik az utakon, barsony-sima, szepen folfestett aszfalton lehet szaguldozni az orszag nagy reszen.
Meg van egy erdekesseg, nagyon sok egysavos kis hidjuk van, meterekkel elotte folfestve a figyelmeztetes: ONE WAY BRIDGE. A kozlekedesi tablanak megfeleloen neha nekunk, maskor meg a tuloldalon kozeledonek volt elsobbsege. Mivel nincs nagy forgalom az utakon, nem kellett soha sokaig varakoznunk, maximum fel percig nehany alkalommal.
Voltak olyan reszei a szigetnek, hogy hosszu kilometereket tettunk meg anelkul, hogy szembejovo, vagy utanunk nyomulo autoval talalkoztunk volna.
Csak mi voltunk, meg a vegtelen orszagut es a gyonyoru taj. Fantasztikus erzes volt.

Szólj hozzá!

Címkék: utazas Uj-Zeland


A bejegyzés trackback címe:

https://shanghaibanelni.blog.hu/api/trackback/id/tr807290335

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása