Shanghai Napló

Az élet ajándékaként egy ideig Shanghai a lakóhelyünk, itteni életvitelünket, tapasztalatainkat, élményeinket szeretném megosztani elsősorban családainkkal, barátainkkal, illetve hasznos útleírásokat, tippeket adni az utazóknak.

Szállások világszerte

Ha itt kattintasz az AGODA-ra vagy a BOOKING.COM-ra, olcson tudsz szallast foglalni es a blogot is tamogatod.

Accomodations

Booking.com

Autó bérlés!

Légszennyezettség

Időjárás

booked.net

Friss topikok

  • gigabursch: Szép hely. (2024.08.11. 20:36) Mamallapuram
  • Brendel Mátyás: A Carla barlangokban is voltam. Én nem néztem meg rendesen előre, hogy mik ezek, mire várhatok, úg... (2024.06.30. 08:10) Lonavala
  • Brendel Mátyás: @Vadrozsa: ez "régen" volt, egész pontosan covid előtt pár héttel. szóval 2020 februárjában. Ana... (2024.06.30. 08:10) Kolukkumalai teabirtok
  • Brendel Mátyás: @Vadrozsa: "annal sokkal szebbek az Ellora es Ajanta barlangok." ez igaz (2024.06.30. 08:09) Mumbai
  • Brendel Mátyás: itt is voltam. Ajantánál az a trükkös, hogy ha száraz évszakban mész, akkor nem látod a vízeséseke... (2024.06.30. 08:09) Ellora barlangok

Címkék

allatvilag (6) Brunei (1) bucsu (3) Cat Ba Island (1) Chongqing (2) Covid (6) Cu Chi alagutak (1) Dali (1) Del-Korea (4) Dengfeng (5) epiteszet (31) Expo terulete (1) fejlodes (3) fesztivalok (3) Fulop-szigetek (5) gasztronomia (26) Goa (2) Golden Bridge (1) gondolatok (15) Guilin (4) Guoliang (1) gyumolcsok (1) Hainan (1) Haiphong (1) Hangzhou (1) Hangzhou Bay (1) Hanoi (1) Harbin (3) hatosagok (1) Ha Giang (1) Henan (11) hetkoznapok (19) hirek (8) Hoi An (2) Hong Kong (1) Hong Kong es Makao (1) Ho Chi Minh (Saigon) (1) Hudec (3) India (32) ismerkedes (5) Kambodzsa (1) Kashgar (1) Kerala (9) kertek (3) kiallitas (5) kinai modra (43) kinai szokasok (4) kinai ujev (1) kirandulas (41) kolbasztoltes (3) kolostorok (5) korhaz (3) kornyezetvedelem (4) kultura (40) Kunming (1) lakas (2) lakasunk es kornyeke (5) legszennyezettseg (1) Lhásza (4) Lhasza (1) Lijiang (1) Longmen-barlangok (1) Luoyang (2) Makaó (1) Malajzia (8) Mekong-delta (1) Mui Ne (1) Mumbai (3) muveszet (30) muzeumok (13) Nanping (1) Nemzeti Park (2) Nha Trang (1) parkok (10) Peking (6) piac (10) Pune (1) Qingdao (1) Shanghairol (26) Shanghai Botanical Garden (1) Shangri-La (1) Shaxi (1) Shenzhen (1) Suzhou es Tongli (1) Szingapur (1) szorakozas (10) szosszenetek (1) Taiwan (1) Tamil Nadu (11) templomok (17) termeszet (18) Thaifold (6) Tibet (13) tortenelem (27) Uj-Zeland (14) ujgurok (1) ujsaghirek (11) unnep (13) utazas (101) varosnezes (30) vasarlas (6) Vietnam (21) vizivaros (4) White Horse Temple (1) Xian (2) Xidang (1) Xinjiang (13) Yuanyeng (1) Yubeng (1) Yunnan (7) Yuntai Geopark (1) zene (1) Zhangjiajie (2) Zhujiajiao (1) zoldsegek (1) Címkefelhő

2022.01.06. 13:59 Vadrozsa

Shaolin templom

Kirándulásunk következő helyszínei másik városban voltak, Dengfengben, a Song-hegy lábánál, amely Kína öt szent hegyének egyike.

A város az egyik leghíresebb spirituális központ, mivel különböző vallási intézményeknek és híres templomoknak ad otthont, mint például a taoista Zhongyue-templom, a buddhista Shaolin-templom (a harcművészetek híres központja), valamint a konfuciánus Songyang Akadémia és a Gaocheng Obszervatórium. A kínai irodalomban az „ég és a föld spirituális központja”-ként említik. A város egyes részeit 2010-ben vették fel az UNESCO világörökségi listájára.
A Shaolin-templom a Songshan-hegység Wuru csúcsának lábánál helyezkedik el hatszáz méter magasan. Történelme nemcsak a kungfu miatt ismert, hanem a buddhizmus terjesztésében is igen jelentős szerepet játszott.

A templom története
A Shaolin templomot az északi Wei-dinasztia Taihe korszakának 19. évében alapították (i.sz. 495). Első patrónusa Xiaowen császár (471–499) volt.
Az indiai születésű Buddhabhadra szerzetes, akit a kínaiak egyszerűen Batuónak hívták, 490 körül érkezett Kínába a selyemúton, azóta élvezte a császár támogatását, aki meg a Shaolin-templom alapításával is őt bízta meg. Batuo lelkiismeretesen végezte munkáját, a buddhista szentírások fordításának és a tanok prédikálásának szentelte magát.
527-ben Bodhidharma, az indiai mahajána buddhizmus 28. pátriárkája megérkezett a Shaolin templomba. Kilenc évig meditált a Wuru-csúcs barlangjában, és elindította a kínai chan hagyományt. Ezt követően Bodhidharmat a chan buddhizmus első pátriárkájaként tisztelték.

574-ban az akkori kínai császár harcot inditott a buddhizmus ellen, és lerombolta a Shaolin templomot. 589-től kezdve azonban ismét akadálytalanul fejlődhetett a buddhizmus, a szerzetesek visszatértek Shaolinba és nemsokára ismét müködött a templom.
Amellett, hogy hozzájárul a kínai buddhizmus fejlődéséhez, valamint történelmi, kulturális és művészeti örökségéhez, a templom harcművészeti hagyományairól is híres. A Shaolin szerzetesek a Shaolin Kung Fu kutatásának, létrehozásának és folyamatos fejlesztésének és tökéletesítésének szentelték magukat.

A Tang dinasztia idején a Shaolin-i szerzetesek a kung-fu kiváló alkalmazásával nagy szolgálatot tettek Li Shi-min császárnak, és ezzel nagy becsbe kerültek. 618 és 714 között a Tang dinasztia császárainak támogatásával nagymértékben kiépült a Shaolin templom, amelyben több mint 5000 épület és 2000 szerzetes volt. Az immár császári templomot, a világ legnagyobb templomának nevezték.
Fénykorát a Ming-dinasztia (1368-1644) idején érte el. A ma látható épületek is a Ming- és a Qing-dinasztiából maradtak fenn, de ez csak az eredeti templom kb. tíz százaléka. Ezzel együtt ősi freskók, kőtáblák és megannyi értékes műemlék, szobor látható a templomban.

1641-ben Ming-ellenes lázadó csapatok ostromolták meg, erre az időszakra tehető a Shaolinhoz köthető titkos társaság, a Triád megalakulása. A kolostort ért támadások közül a leghíresebb 1723 augusztus 11-én történt (Qing-dinasztia idején) egy beépített mandzsu Bak Mei (Fehér Szemöldök) közrejátszásával. A hagyomány szerint a Mandzsuk alattomos támadását (megmérgezték a vizet) csupán öt pap élte túl, akik szétszéledtek és nem hagyták kihalni a tudást. Ennek az eseménynek köszönhetően terjedt el a Shaolin Kung-fu Kína egész területén, és így alakultak ki további híres Kung-fu stílusok is (pl. Wing Chun).

Később, a Shaolin papok közül sokan csatlakoztak a nemzeti császárellenes mozgalmakhoz, ahol Bokszolóknak nevezték őket. Egyre több külföldi hatalom tört be Kínába és harcolt a Császárhű katonákkal, valamint a Nemzeti hadsereggel (ezek egyébként egymással is hadban álltak). Mivel taktikájuk az volt, hogy aki nem áll melléjük, az ellenség, a Shaolin templomokat és szerzeteseket mindenki rutinszerűen irtotta. A papok közül rengetegen a hegyekbe, vagy külföldre menekültek, egy részük visszatért a világi élethez, de voltak akiket bebörtönöztek. A Shaolin szerzetesek csak reménykedtek benne, hogy a Shaolin tudása fennmarad, még ha a templomokat le is rombolták.

A 20. század eleje a törvényen kívüliség és a hadurak korszaka: egyikük 1928-ban felgyújtotta a kolostor épületeit, mely 40 napig égett; ekkor rengeteg feljegyzés vált a tűz martalékává. Shi Yun Xiang szerzetes sikeresen kimenekített néhány dokumentumot és elhagyta a kolostort. A japán invázió során az idegen csapatok elfoglalták és saját céljaikra használták épületeit, majd a kommunista hatalomátvétel során a birtokok nagy részét elkobozták, a kolostori életet ellehetetlenítették.

A Kínai Népköztársaság megalakulása óta az állam öt hivatalos vallást ismert el, köztük a buddhizmust, és vallási egyesületeken keresztül intézményes kapcsolatot épített ki velük. A Kínai Buddhista Szövetséget 1953-ban alapították, és az 1960-as évek végén, a kulturális forradalom idején feloszlatták, majd ennek az időszaknak a végét követően újraaktiválták.
A kulturális forradalom idején a Shaolin-templom szerzetesei kénytelenek voltak visszatérni a világi életbe, a Buddha-szobrokat megsemmisítették, és a templom ingatlanjait megszállták.

A kínai kormány 1970 körül kezdte meg a templomok újjáépítését addig lőgyakorlatra használták célpontként. A megsemmisült épületeket és egyéb tárgyi örökséget, beleértve a Mahavira-termet és a „fal felé néző Bodhidharmat” ábrázoló követ, eredetijüknek megfelelően rekonstruálták. A többi, mint például az ősi harcművészeti gyakorlópálya, a Pagoda-erdő és néhány fennmaradt kőfaragvány még mindig eredeti állapotában maradt meg.
14 Shaolin pap tér vissza, hogy folytassa a tradíciókat, köztük tanítványaival és az ősi szövegek másolataival Shi Yun Xiang is.
A 80-as évek során kezd a Shaolin Kung-fu újra egyre népszerűbbé válni, részben köszönhető a nagy sikerű Jet Li filmnek (Shaolin Temple). Egyre többen érkeznek tanulni a kolostor körül szaporodó harcművészeti magániskolákba, melyek közül sokat egykori Shaolin szerzetesek hoztak létre. Ugyanakkor egyre több szerzetes is saját iskolát nyit, hogy a befolyó összeget a kolostor újjáépítésére fordíthassák.

1989-ben megnyílik a Shaolin Temple Wushu Guan, és állami segítséggel megkezdődik a kolostor teljes felújítása. A kilencvenes évektől egyre több külföldi érkezik a Wushu Guan-ba és a templom környéki iskolákba, és elkezdenek a kolostor falai között nevelkedett fiatal Shaolin szerzetesek is iskolákat nyitni szerte a világon.

A Shaolin Templom vezetése arra törekedett, hogy történelmi építészeti komplexuma az Egyesült Nemzetek Szervezetének Világörökség részévé váljon, végül 2010. augusztus 1-jén elfogadták kérelmüket. Az UNESCO 8 helyszínt és 11 építészeti komplexumot vizsgált át és hagyott jóvá, hogy a világ kulturális örökségévé váljon.

 

Pagoda-erdő
A pagoda az ókori Indiában sírt jelent.
A Shaolin-templomtól 250 méterre nyugatra található a szerzetesek sírgyűjteménye. A több mint 21 000 négyzetméteren 230 pagodát építettek téglából és kövekből, a Tang és Ming-dinasztiák közötti időszakban. (791-1803 között)
Ezeket a pagodákat a buddhista szerzetesek kiválóságainak emlékére építették. Haláluk és hamvasztásuk után a hamvakat a föld alá helyezték, és a helyszínen pagodát emeltek. A pagoda mérete, magassága és története jelzi a szerzetes teljesítményét, presztízsét, érdemeit és erényeit. Mindegyik pagodára a pontos építési dátum és rövid feliratok kerültek.
A különböző stílusú és formájú pagodák között találunk olyat is amelyet külföldi szerzetesek számára építettek, például az egyik 1339-ben épült pagoda egy japán szerzetesnek állít emléket egy gyönyörű sírfelirattal. A nyugati részen egy indiai szerzetesnek építettek síremléket 1564-ben.
A legrégebbi téglapagoda Fa Wan mester számára épült, a Tang-dinasztia idején (791).
Ez a hatalmas komplexum értékes anyagot nyújt a kínai építészet, művészet és vallás történetének tanulmányozásához.

 

Szólj hozzá!

Címkék: kultura templomok kirandulas Henan Dengfeng


Booking.com

A bejegyzés trackback címe:

https://shanghaibanelni.blog.hu/api/trackback/id/tr3116805308

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása