40 eve indult vilaghodito utjara a szaj nelkuli figura es sikere ma is toretlen, sot naprol-napra no a rajongok tabora, csak a Facebook kovetoinek szama meghaladta a 15 milliot.
A Hello Kitty egy japan mesefigura, amelyet 1974-ben alkotott meg Yuko Shimizu.
Teljes neve Kitty White, aki azert kapott angol nevet, mert megalkotasa idejen a brit kultura nepszerű volt a japan lanyok koreben. Az akkori kozizles szerint az o elete a tokeletes gyermekkort szimbolizalta.
Elso ranezesre cicanak tunik, meg a neve, kitty is cicat jelent magyarul, viszont a ceg szovivoje cafolta ezt:
- "Hello Kitty nem egy macska, hanem egy rajzfilmfigura, egy kislany, egy ket labon jaro jobarat. Es azert nincs szaja, mert o a szivebol beszel. O a Sanrio nagykovete es nincs egy konkret nyelvhez kotve."
Termeszetesen Kitty nincs egyedul, fiktiv vilagat is tokeletesen kidolgozta a Sanrio ceg:
A kislany angol es szuleivel Mary es George White-tal, valamint ikertestverevel Mimmyvel London kulvarosaban elnek. Kitty a Skorpio jegyeben szuletett, A vercsoportja van, 3 almanyi a sulya es 5 almanyi magas. Nagyon vidam es boldog kislany, szeret sutogetni es finomsagokat enni. Kedvence az anyukaja almas piteje. Van egy cicaja, Charmmy Kitty es egy aranyhorcsoge, Sugar. Egyik kedvenc mottoja: "Baratokbol sosem eleg!"
Hello Kitty hivatalos honlapja:
http://hello-kitty.sanriotown.com/
Hello Kitty eloszor egy muanyag penztarcan jelent meg 1975-ben,
es hamarosan rengeteg kulonbozo termeket gyartottak kepmasaval. Bar eredetileg a fiatal lanyokat celoztak meg, ma a felnottek koreben is nepszeru.
Kifejezestelen arca mar minden elkepzelheto holmit diszithet, irodaszerektol a ruhakig, szamitogepektol az autokig, alsonemuktol az eskuvoi ruhakig, a wc.papirtol a smink taskaig...az alkotok otlete kifogyhatatlan.
A figurat tobb mint 50.000 termeken, tobb mint 70 orszagban adtak el, a vedjegy tulajdonosa, a Sanrio ceg 759 millio dollaros eves bevetelt konyvelhet el belole. A BBC szerint napjainkban a Hello Kitty marka 7 milliard dollart er.
A magyar szarmazasu tervezot, Leiber Juditot is megihlette a szupercuki kabala es csupastrasszos-rozsaszin mini taskait 3-4000 dollar kozotti aron vesztegeti a Los Angelesi butikjaban.
Christine R. Yano, a Hawaii Egyetem antropologusa, evekig tanulmanyozta a Hello Kitty-jelenseget, konyvet is irt rola. Szerinte a figura sikere eppen az uressegeben rejlik, egeszen konkretan abban, hogy nincs szaja, igy sokfele embert meg tud erinteni, sokfele hangulatot meg tud jeleniteni.
Dobay Adam kulturakutato velemenye szerint, a cukisag a modern japan kultura resze:
"A természet közeli gyökereit a mai napig őrző Japánban a gyermeki létezést az ember természetes, eredeti állapotaként tisztelik. A Hello Kitty pont attól lesz nagyon izgalmas, hogy nincs szája, nincs konkrétan meghatározott érzelmi állapota, amit feléd kommunikál. Ezzel projekciós felületté válik: a saját érzelmi állapotodat vetíted rá a figurára, amitől az empatikusnak hat. Ezért volt tudatos döntés a Sanrio részéről, hogy nem rajzoltak szájat Hello Kittynek. A japán társadalmi rendszer erősen hierarchikus, rengeteg kimondatlan szabállyal arról, hogy kivel hogyan beszélhetek, kit hogyan szólíthatok meg. A Hello Kitty-figura a nyílt, szabad, őszinte gyermeki kommunikáció szimbóluma, amelyben a beszélők egyenrangúak – nem véletlen a barátságos Hello előtag sem".
En ugy latom Azsiaban sokkal nagyobb ez az orulet, mint barhol mashol. Es az itteni orszagok kozul is, talan Kina az, ahol a legtobb hellokittys targyat, ruhat, kiegeszitot..stb. lattunk. Igaz, a szulohazajaban, Japanban, meg nem voltunk. Ki tudja mi lehet ott? Na, majd egyszer oda is eljutunk:)
Shanghaiban is van Hello Kitty bolt, de meg sosem jartam bent, kivulrol nehany foto es mas boltok polcain levo hellokittys termekek.
Tulajdonkeppen regota foglalkoztat a tema, most azert irok rola, mert a shanghaiist.com oldalan olvastam minap, hogy 2015 januar 1-en nyitja meg kapuit Anji-ban a Hello Kitty vidampark. Japanban ket hasonlo mukodik mar (Puroland es Harmonyland), most a japan Sanrio ceg es a kinai Zhejiang New Insight Leisure Tourism Development Co kozos erofeszitessel itt alkottak meg a 150 hektaros rozsaszin alomvilagot.
Hat reszre oszlik a park, mindegyikben tobb mint tiz latvanyossag. Mindegyik resz hazigazdaja egy-egy ismert Sanrio karakter: Hello Kitty, My Melody, Keroppi, Badtz-Maru es Monkichi. A hatodik resz a “Baratsag Plaza", ahol az osszes figura egyutt lep fel.
A szorakoztato kozponthoz egy szalloda is tartozik, rozsaszin pluss butorokkal.
A cuki figura 40 eves szuletesnapjara akartak megnyitni a parkot, de nem sikerult, igy csak jovo ev elejetol lesz lathato. Az epitkezes 210 millio dollart emesztett fel eddig, a tulajdonosok ugy gondoljak evi 1 millio latogatot fog majd odavonzani.
A belepo felnotteknek 260, gyerekeknek 200 RMB.
Kepek a novemberi 28-kai megnyito unnepsegrol:
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.