Erdekesnek, elgondolkodtatonak tartom Bakonyi Bence munkajat. Magyarkent pedig kotelessegemnek tartom tamogatni ot azzal, hogy megnezem es megosztom a kepeit.
A mindossze 22 eves Bakonyi Bence tehetsege nyilvanvalo, masodik magyarkent es legfiatalabb muveszkent, bevalasztottak a Lumas nemzetkozi portfoliojoba. A Floating cimu sorozatanak hat kepe mar 23 galeriaban lesz lathato szerte a vilagon.
A China Life Magazine felkeresere, Bence a nyar folyaman 4 honapig itt volt Kinaban, Shanghait es a videki Kinat fenykepezte. Ezekbol a kepekbol sajnos csak keves lathato itt.
A kiallitas kepei harom kulonbozo tematika kore csoportosulnak:
- - szulovarosanak, Heviznek a bemutatasa,
- - "A feny varosa" (The City of Lights) cimmel, Shanghaiban keszult kepek
- - a Floating sorozat nehany kepe
A kiallitasnak a Xuhui keruletben levo Muveszeti Muzeum (Xuhui Art Museum) adott helyet, mely egyben Heviz es az emlitett kerulet szoros kulturalis kapcsolatat is erositeni hivatott.
Heviz polgarmesterenek szivelyes udvozlete mellett, egyik falra folyamatosan Budapestrol, Hevizrol vetitettek kepeket.
Kovetkezzenek a hevizi kepek. Szeghalmy Balint 1941-es tervei alapjan, 1995-98 kozott epult reformatus-evangelikus templom:
Szentlelek templom. A hét torony a szentlelek het ajandekat jelkepezi az 1999 szeptembereben atadott modern katolikus templomon. Az epuletet Bocskay Janos epiteszmernok tervezte.
A Jezus Szive templomot 1995-ben epitettek Bocskai Janos tervei alapjan:
Heviz belvarosaban a Rakoczi utca teljes hosszaban setalo utcakent funkcional. Ez az utca koti ossze a Szechenyi utcat a dr.Schulhof Vilmos setannyal.
Epiteszeti latvanyossag az 1998-99-ben epult hevizi Varoshaza uj epulete. Az alapkovet 1998. januar 31.-en Farkas Bertalan, Magyarorszag elso urhajosa, es a varos polgarmestere tettek le. A terveket Reinholz Peter Kossuth dijas epitesz koordinalasa alatt Benczur Laszlo es Takacs Peter keszitettek.
A Hevizi to gyogyito hatasa mar a romaiak altal is ismert volt, kesobb az erre megfordult german es szlav nepek is hasznaltak a tavat. Irasos emlitese elso alkalommal egy 1328-bol szarmazo oklevelben tortenik, amelyben a telepulest "locus vulgarites Hewyz dictus"-kent emlitik.
Az elso tanulmany a torol 1769-ben jelent meg, Szlaby Ferenc munkaja. A furdo letrehozasaban fontos szerepet jatszottak a Festeticsek, akiknek birtokaba a 18. szazad kozepen kerult a forras es kornyeke.
A mai telepules Hevizszentandras es Egregy kozsegek egyesitesebol jött letre 1946-ban. 1992 majus 1-en varosi cimet kapott.
A to vize kalcium-, magnezium-, ken- es enyhe radon tartalmu gyogyviz.
A kovetkezo tema Shanghairol szol, a feny varosa Bence szemevel:
Bakonyi Bence harom fotosorozata (Dignity, Floating, Transform) az ember terhez valo viszonyanak alaptipusait elemzi.
A Floating sorozatot nezve felmerul a kerdes, vajon tudunk-e ugy tekinteni a terre, hogy ne helyezzuk bele az embert, ne vetitenenk ra osztonosen emberi szituaciokat?
A Parlament lepcsohaza, az Iparmuveszeti Muzeum aulaja, a Neprajzi muzeum, Vajdahunyad vara, a hevizi to....stb. – mind jol ismert helyek, melyeket elso ranezesre hatterkent is felfoghatunk, de melyebben megvizsgalva kiderul, hogy a lebego emberek tulajdonkeppen elmerulnek a tagas terben, illekony valosagot alkotva azzal.
Frank Márta Éva igy jellemzi a kepeket:
"A művek mindegyike mesterséges, épített térben ábrázolja az embert, mely számos asszociációra ad lehetőséget: ember és épület mint kis és nagy, mulandó és állandó, élő és élettelen. A képeken látható tágas épületek társas kapcsolatok színhelyéül szolgálnak. Ezek – mint közösségi helyek – funkciójukból eredően meghatározott magatartást, önkontrollt és alkalmazkodást várnak el az embertől, mely minden esetben bizonyos mértékű lemondással jár. Fokozottan érvényes ez a Bakonyi által megjelenített patinás épületekre, melyek tiszteletet követelő eleganciája, letűnt korokat, felmenőket idéző műemlék-jellege tovább erősíti az előírt viselkedésforma nyomásának érzetét. Bakonyi terei a közösséghez tartozás ezen korlátozó feltételeivel, az önkifejezés illetve önérvényesítés gátjaival, függetlenségünk behatároltságával azonosíthatók. A képeken szereplő alakok fizikailag eltávolodnak az adott épület minden pontjától, így mintha felszabadítanák önmagukat a közösségi lét járulékos korlátaitól. Testtartásuk felszabadultsága azonban arról árulkodik: társtalanságuk sokkal inkább szándékos és szelíd befelé fordulás, önként választott ideiglenes egyedüllét, mint reménytelen és nyomasztó magány vagy agresszív elzárkózás. Mintha úsznának, időtlenül lebegnének a saját maguk által teremtett, szürreális szabadságban."
A kiallitas 2013.11.15 - 12.01 kozott lathato, hetfo kivetelevel 09:00-17:00 kozott.
Pontos cim: Shanghai Xuhui Art Museum, Huaihai Road, No.1413.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.