Shanghai Napló

Az élet ajándékaként egy ideig Shanghai a lakóhelyünk, itteni életvitelünket, tapasztalatainkat, élményeinket szeretném megosztani elsősorban családainkkal, barátainkkal, illetve hasznos útleírásokat, tippeket adni az utazóknak.

Szállások világszerte

Ha itt kattintasz az AGODA-ra vagy a BOOKING.COM-ra, olcson tudsz szallast foglalni es a blogot is tamogatod.

Accomodations

Booking.com

Autó bérlés!

Légszennyezettség

Időjárás

booked.net

Friss topikok

  • Vadrozsa: @_Toto_: Koszonom! Ez is jo mondas, tetszik :) Most is itt vagyok, eszaknyugati allamokban csavar... (2024.02.16. 17:20) India
  • gigabursch: Nagyon klassz lett, köszönöm! Ha van még, ne tartsd vissza! (2023.12.19. 16:27) Urumqi
  • Vadrozsa: En koszonom, hogy olvasod es ertekeled! :) (2023.10.03. 10:13) Turpan
  • gigabursch: Szép lehetett (2023.10.03. 01:59) Tianchi, avagy a Mennyei tó (Heavenly Lake)
  • gigabursch: Köszönöm, tetszik ez a sorozat! (2023.09.27. 00:55) Tashkurgan

Címkék

allatvilag (2) Brunei (1) bucsu (3) Cat Ba Island (1) Chongqing (2) Covid (6) Cu Chi alagutak (1) Dali (1) Del-Korea (4) Dengfeng (5) epiteszet (19) Expo terulete (1) fejlodes (3) fesztivalok (3) Fulop-szigetek (5) gasztronomia (23) Golden Bridge (1) gondolatok (15) Guilin (4) Guoliang (1) gyumolcsok (1) Hainan (1) Haiphong (1) Hangzhou (1) Hangzhou Bay (1) Hanoi (1) Harbin (3) hatosagok (1) Ha Giang (1) Henan (11) hetkoznapok (19) hirek (8) Hoi An (2) Hong Kong (1) Hong Kong es Makao (1) Ho Chi Minh (Saigon) (1) Hudec (3) India (1) ismerkedes (5) Kambodzsa (1) Kashgar (1) kertek (3) kiallitas (5) kinai modra (43) kinai szokasok (4) kinai ujev (1) kirandulas (40) kolbasztoltes (3) kolostorok (5) korhaz (3) kornyezetvedelem (4) kultura (31) Kunming (1) lakas (2) lakasunk es kornyeke (5) legszennyezettseg (1) Lhásza (4) Lhasza (1) Lijiang (1) Longmen-barlangok (1) Luoyang (2) Makaó (1) Malajzia (8) Mekong-delta (1) Mui Ne (1) muveszet (21) muzeumok (13) Nanping (1) Nemzeti Park (1) Nha Trang (1) parkok (10) Peking (6) piac (10) Qingdao (1) Shanghairol (26) Shanghai Botanical Garden (1) Shangri-La (1) Shaxi (1) Shenzhen (1) Suzhou es Tongli (1) Szingapur (1) szorakozas (10) szosszenetek (1) Taiwan (1) templomok (8) termeszet (4) Thaifold (6) Tibet (13) tortenelem (19) Uj-Zeland (14) ujgurok (1) ujsaghirek (11) unnep (13) utazas (101) varosnezes (28) vasarlas (6) Vietnam (21) vizivaros (4) White Horse Temple (1) Xian (2) Xidang (1) Xinjiang (13) Yuanyeng (1) Yubeng (1) Yunnan (7) Yuntai Geopark (1) zene (1) Zhangjiajie (2) Zhujiajiao (1) zoldsegek (1) Címkefelhő

2012.06.15. 08:58 Vadrozsa

Peking - utolsó nap

Reggel osszepakoltunk es lementunk a recepciohoz kijelentkezni es visszakerni a penzt 1 napra, mert ugye kifizettuk elso nap az egeszet es most korabban megyunk el. Nem volt zokkenomentes, de vegul elinteztuk.

Talaltam par kepet a szallodarol, ez a recepcio, varom, hogy elintezzek a kicsekkolast:

DSC_0115.JPG

Pirosban uszik a szalloda bejarata is:

IMG_0507.JPG

Most azzal a problemaval szembesultunk, hogy nincs hol hagyni a csomagokat. Itt nem maradhat, mert tul messze van, ha elvisszuk a vonat allomas megorzojebe, az legalabb masfel ora, azt az idot inkabb varosnezesre kene szentelni. Ugy dontottunk hatizsakostul megyunk amig birjuk, aztan ha elfaradtunk irany a vonatallomas.
A Nyari Palotat szemeltuk ki, mai celpontnak, nincs olyan messze es metroval is meg lehet kozeliteni.

Nyari Palota ((Yihe yuan - 颐和园)

A Nyari Palota elodjet 1153-ban epitettek, kesobb a Ming uralkodok tovabb bovitettek a parkot, melynek terulete a mandzsu csaszar, Qian Long idejen volt a legnagyobb. A Masodik Opiumhaboru idejen, 1860-ban az angol-francia intervencios csapatok felegettek.
A palota ujjaepiteset Ce-hszi anyacsaszarne kezdte meg, majd 1888-tol kezdodoen a haditengereszet fejlesztesere szant osszegekbol hozatta rendbe kedvenc pihenohelyet. A 290 hektaron elterulo letesitmeny haromnegyed reszet a Hosszu Elet hegyenek (Wanshou shan) labanal elterulo Hatalmas Fenyesseg tava (Kunming hu) teszi ki.

nyari palota.JPG

Ez Kina legepebb, legnagyobb meretu csaszari kerteszeti palotaja, amely a kinai kerteszeti szepsegek javat foglalja magaban. A kertekben levo tavak, utak, dombok, epuletek, mind-mind szimbolikus jeleggel birnak. A tavat a del-kinai Hangzhou varos kornyeken elterulo Xihu-to mintajara alakitottak ki. A harom mesterseges sziget a Kelet-Kinai tenger harom rangos szigetet jelkepezik: Tajvant, Hainant es Diaoyut.
A parkokat atszelo osvenyeken, lepcsokon lehet megkozeliteni a hegyen levo szentelyeket, templomokat, melyek elhelyezkedese ugyancsak nem veletlenszeru.
A palotakban, pavilonokban, pagodakban, tornyokban es mas epuletekben osszesen tobb mint 3000 helyiseg talalhato.

DSC_0122.JPG

a buddhisták tornya.jpg

DSC_0165.JPG

A monumentalis epuleteket szamos ciprus-, szantal- es tarkakergu fenyofa veszi korul. Tobb, 100 evesnel is idosebb fa van, mely nem kis gondot okoz a kertfenntartok szamara. Tavasztol oszig kameliak, azaleak, rozsak, kulonbozo aranyvesszok kapraztatjak el szinkavalkadjukkal a latogatokat.

A to kozepen egy hosszu gat kigyozik, mely a hires Selyem utat jelkepezi. Hat kulonbozo stilusu kohid koti ossze a gatszakaszokat. koztuk a 17 lyuku hid a legnagyobb: 8 m szeles, 150 m hosszu. A hid korlatjaiba tobb mint 500 kulonbozo alaku oroszlant vestek be. A hid ive gyonyoruen tukrozodik a toban, ez az egyik leglenyugozobb latvanyossag a palotaban.

17 lyuku hid.jpg

A Nyari Palotaban tobb mint 100 latnivalo van. A 700 meternyi Hosszu Folyoso a vilag leghosszabb kerti setafolyosoja.

Hosszu folyoso.jpg

Minden gerendajat festmenyekkel diszitettek, melyek tajakat, halakat, madarakat, legendakat, meseket, mitoszokat abrazolnak. Akar galerianak is nevezheto a folyoso, a tobb mint 14.000 festmeny miatt.

DSC_0161.JPG

A folyoso nyugati vegenel a toban lathato a Marvanyhajo, azaz a Tisztasag es Bekesseg Hajoja.
Ez az egyetlen europai stilusu alkotas a Nyari Palotaban. A 36 meter hosszu 2 emeletes kohajo gyonyoruen van kivitelezve. Az eso, a hajo negy sarkan a negy ureges oszlopon at a negy sarkany szajabol folyik bele a toba.

kohajo.jpg

A parkokban viragzo fak es szobrok torik meg a sziklak egyhangusagat:

DSC_0162.JPG

DSC_0134.JPG

Kunming to.jpg

Bronzbol keszult Qilin szobor egyik pavilon elott. A hagyomany szerint az egyszarvu tobb evszazad alatt csak egyszer jelenik, allitolag Konfucius szuletese elott is megjelent a vilagban. Kultusza ezert a bolcs es erenyes emberek szuletesebe vetett hithez kapcsolodott. Egyszarvusagahoz kapcsolodo szimbolika szerint jelentheti az orszag egyseget, vagy egy uralkodo egyeduralmat. (itt azt hiszem a Qing Dinasztia orokkevalosagat hivatott szimbolizalni). Gyermekaldast hozo jelkepkent is szoktak hasznalni.

Bronze_Qilin_statue.JPG

A Nyari Palotaban a termeszeti es a kulturalis ertekek harmonikusan fonodnak ossze egymassal.
A feudalis tarsadalom csaszari es isteni hatalmanak mindennel nagyobb fontossagat tukrozik. 1998-ban az UNESCO bizottsaga felvette a Vilagoroksegek listajara.

Gyorsan eltelt az ido es elegge elfaradtunk kozben, az en hatizsakomat mar a ferjem cipelte, majd leszakadt a hatam. Ugy dontottunk elindulunk a vonatallomas fele, ma meg unnep van, biztos nagy lesz a tolongas, es meg kajat is vennunk kell az utra.
Jol gondoltam, hompolygott a tomeg a metroaluljarokban, csak lepesben lehetett haladni:

DSC_0093.JPG

Par napja lattunk az aluljaroban egy embert, nem tudom pontosan hogy nevezik itt az o munkajat, sarga overall volt rajta es az aluljaroban a tomott metrokocsikba, testi ereje segitsegevel, meg begyomoszolt par embert. Olyan erovel nyomott fel bennunket is a kocsira, hogy a batyam zsebeben eltort a mobiltelefonja kijelzoje. Akkor nem vettuk eszre, mert moccani sem birtunk, igazi hering effektus. Ha idoben eszre vesszuk, szerintem akkor sem tehettunk volna semmit, nem gondolom, hogy a kinai allamon be lehet hajtani egy torott mobiltelefont.

Lassan kozeledtunk a vonatallomas fele, utkozben vettunk ragcsalnivalot: banant, aszalt gyumolcsoket, peksutit, edeskes kinai virslit (itt minden edes:(

P1090527_1.JPG

Hatalamas meretet elnezve, akar repter is lehetett volna, tobb lepcso es biztonsagi kapu sikeres abszolvalasa utan, megtalaltuk a szamunkra kijelolt varotermet, amely kenyelemben es tisztasagban a jegyeink arahoz volt igazitva. Elso osztalyra vettem jegyeket, halofulkes kocsiban, nem kockaztatom meg a helyiekkel ulve utazast egesz ejjel. Nem erdemes, mert nem draga a jegy, hatunknak 2600 RMB (kb. 320 euro) volt, erre az 1300 km-es szakaszra.
Mehettunk volna repulovel is, de ugy gondoltam, probaljuk ki a vonatozast. Az ejszakai jarat nagyon praktikus, este indul, idealis esetben aludni is lehet rajta, es reggel mar Xianba ebredunk, igy nem veszitunk egy napot, elfoglaljuk a szallast, aztan mar mehetunk varosnezni.
Repulon kivul nincs mas szerkezet, amivel ezt az orszagot Kirgiziatol Burmaig gyorsabban be lehetne jarni. Nezzetek meg egy Kina-terkepen, hol van Peking es Xian. Ezek kozt 1275 km a tavolsag es 14 ora a leggyorsabb vonatut. Az orszag meretehez kepest ez annyi, mint Magyarorszagon a Budapest-Kelenfold viszonylat.

A Kinai Allamvasutakkal kapcsolatban a legjobb hir, hogy felfoghatatlan meretei ellenere olajozottan mukodo gepezet. A vonatok  percre pontosan indulnak - erkeznek.
A 10-12 oras utak praktikusan este indulnak es reggelre erkeznek meg. Es mivel ez nem csak egy nagy orszag, hanem jo sokan is laknak benne, mindenhonnet mindenhova napi tobb vonat is indul.
Aki Kinaban vonatozasra adja a fejet, annak csak egy dontest kell meghoznia, mielott felul a szerelvenyre 10-20-30 orat siklani: milyen osztalyon kivan ebben az elmenyben reszesulni.
Az opciok szama egeszen pontosan negy: yingzuo, ruanzuo, yingwo es ruanwo. Ezek angol megfeleloje hard seater, soft seater, hard sleeper es soft sleeper, magyarul meg legyenek mondjuk negyed-, harmad-, masod- es elsoosztaly,  bar ezek kevesse kreativ forditasok.
Elsoosztalyon negyszemelyes, ajtoval felszerelt kabinok vannak. A masodosztalyon kabinonkent hat agy van, ket oszlopban egymas fole rendezve, es a kabinoknak nincs ajtaja, hanem nyitottak a folyoso fele. A harmadosztaly parnazott szekekkel es helyjegyekkel rendelkezik, mig a negyedosztalyon ocska muborrel boritott padok vannak, es "aki kapja marja" alapon mukodik a helyfoglalas.

A vonat tisztasag es kenyelem szempontjabol kellemes meglepetes volt, kabinunkba friss agynemu illata, kis asztalka teritovel, vizforralo fogadott.

SSA43194.JPG

Mivel hatan voltunk, batyamek elfoglaltak egy kabint, en a ferjemmel ket helyi versenyzovel osztoztunk a masik  kabinon. Szerencsere nem volt gond veluk, nem sokat maszkaltak, villanyoltas utan csendben szundiztak.

A kinai ember a vonaton a szorakozas harom formajat ismeri: az orditva beszelgetest, a kartyazast es a mobiltelefon nyomkodasat. Ezek kozul csak a kartyazast nem tudja az egesz vonatut alatt uzni, mivel este tiztol nagyjabol reggel hetig lekapcsoljak a villanyokat, sotetben pedig nehez osztani. Ordibalni (egymasnak es a mobilba), vagy csak szimplan vegighallgatni a mobil osszes csengohangjat full hangeron, azt aztan egesz nap lehet. Itt ertettuk csak meg igazan, amirol korabban csak olvastunk es hallottunk, hogy a maganelet tisztelete, az egymasra tekintettel leves mennyire hianyoznak a kinai viselkedeskulturabol.

Szamukra egy 10-12 oras ut vegigzabalasa nem jelent gondot. Vagy a bufeskocsiban vasarolt, eleg rosszul kinezo meleg eteleket fogyasztjak, vagy a borzalmas szagu, praktikus kisvodorben arult instant tesztaleveseket, amihez csak meleg vizet kell engedniuk a minden vagonban megtalalhato szamovar-szerusegbol. Minden kinainak van csavaros teteju, hosszukas befottesuvege is, amiben teafuvet tart, es szinten meleg vizzel taplal folyamatosan.

Mi is atmentunk vacsizni a batyamek kabinjaba, vettunk par uveg sort a bufebol, bizva abban, hogy segit az elalvasban:)

P1090529.JPG

SSA43206.JPG

 Gyerkocok az emeleten vackoltak be magukat:

IMG_0526.JPG

A vonat pontosan indult, par perc mulva jott a kalauz neni, aki elvette jegyeinket, cserebe egy-egy plasztik kartyat adott, figyelmeztetve, hogy vigyazzunk ra, leszallaskor elkeri es visszaadja a jegyeket. Ne kerdezzetek, nem tudom mi ertelme van a muveletnek.

Pekingi eletkepekkel bucsuznek a varostol es Toletek, kedves olvasoim. "Talalkozunk" holnap reggel Xianban:)

A baratkozas jegyeben

P1090367.JPG

IMG_0392.JPG

Metron a helyiekkel

P1090505.JPG

Jegyarusito neni egyik buszon:

SSA43181.JPG

Sult "finomsagok" az utcan (a krumpli ehetetlenul edes, nem az a finom sult burgonya, amit otthon tudunk kesziteni europai tarsabol)

P1090519.JPG

P1090520.JPG

"China style" Mc.Donalds

IMG_0369.JPG

Es hogy ne csak a szepet mutassam: poros, rozsdas bicikli, mintha 100 eve nem hasznaltak volna, a Tiltott Varos falanak tamasztva

SSA43175.JPG

Ugyanitt: rozsdas, valamit rejto (talan kapcsolok, vagy villanyora) doboz a falon, es egy "esztetikus" szemetesvodor a "tiszta" jarda szelen. Mindezek magasfoku igenyessegrol tanuskodnak:)

SSA43177.JPG

SSA43179.JPG

A lenyugvo nap sugarai a bekesen suhano vonat ablakabol. Viszlat Peking!:)

P1090531.JPG

P.s. (csak zarojelben jegyzem, nem biztos, hogy mindenkit erdekel, szamomra az ejszaka nem alvassal telt. Hasmenes, hanyas, hidegrazas "szorakoztatott" reggelig:( Meg az ellensegemnek sem kivanom, higienikusabb korulmenyek kozott, nemhogy itt a vonaton, tobb ember altal hasznalt budikon. Valami virust biztos bekaptam, vagy a kaja nem volt megfelelo. Tarsasagunk 2 tagja mar atesett hasonlon, most ugy latszik rajtam a sor. Nagyon kell vigyazni a tisztasagra, ha lehetoseg van szappanal kezet mosni eves elott, ha nem, fertotlenito folyadekkal, zsebkendovel vegigtorulni a kezed, a helyiek nem hiresek a higienia betartasarol. Szerencsere reggelre jobban lettem, bacit a vonaton hagytam:)

Szólj hozzá!

Címkék: utazas Peking


Booking.com

A bejegyzés trackback címe:

https://shanghaibanelni.blog.hu/api/trackback/id/tr234573681

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása