Shanghai Napló

Az élet ajándékaként egy ideig Shanghai a lakóhelyünk, itteni életvitelünket, tapasztalatainkat, élményeinket szeretném megosztani elsősorban családainkkal, barátainkkal, illetve hasznos útleírásokat, tippeket adni az utazóknak.

Szállások világszerte

Ha itt kattintasz az AGODA-ra vagy a BOOKING.COM-ra, olcson tudsz szallast foglalni es a blogot is tamogatod.

Accomodations

Booking.com

Autó bérlés!

Légszennyezettség

Időjárás

booked.net

Friss topikok

  • Vadrozsa: @_Toto_: Koszonom! Ez is jo mondas, tetszik :) Most is itt vagyok, eszaknyugati allamokban csavar... (2024.02.16. 17:20) India
  • gigabursch: Nagyon klassz lett, köszönöm! Ha van még, ne tartsd vissza! (2023.12.19. 16:27) Urumqi
  • Vadrozsa: En koszonom, hogy olvasod es ertekeled! :) (2023.10.03. 10:13) Turpan
  • gigabursch: Szép lehetett (2023.10.03. 01:59) Tianchi, avagy a Mennyei tó (Heavenly Lake)
  • gigabursch: Köszönöm, tetszik ez a sorozat! (2023.09.27. 00:55) Tashkurgan

Címkék

allatvilag (2) Brunei (1) bucsu (3) Cat Ba Island (1) Chongqing (2) Covid (6) Cu Chi alagutak (1) Dali (1) Del-Korea (4) Dengfeng (5) epiteszet (19) Expo terulete (1) fejlodes (3) fesztivalok (3) Fulop-szigetek (5) gasztronomia (23) Golden Bridge (1) gondolatok (15) Guilin (4) Guoliang (1) gyumolcsok (1) Hainan (1) Haiphong (1) Hangzhou (1) Hangzhou Bay (1) Hanoi (1) Harbin (3) hatosagok (1) Ha Giang (1) Henan (11) hetkoznapok (19) hirek (8) Hoi An (2) Hong Kong (1) Hong Kong es Makao (1) Ho Chi Minh (Saigon) (1) Hudec (3) India (1) ismerkedes (5) Kambodzsa (1) Kashgar (1) kertek (3) kiallitas (5) kinai modra (43) kinai szokasok (4) kinai ujev (1) kirandulas (40) kolbasztoltes (3) kolostorok (5) korhaz (3) kornyezetvedelem (4) kultura (31) Kunming (1) lakas (2) lakasunk es kornyeke (5) legszennyezettseg (1) Lhasza (1) Lhásza (4) Lijiang (1) Longmen-barlangok (1) Luoyang (2) Makaó (1) Malajzia (8) Mekong-delta (1) Mui Ne (1) muveszet (21) muzeumok (13) Nanping (1) Nemzeti Park (1) Nha Trang (1) parkok (10) Peking (6) piac (10) Qingdao (1) Shanghairol (26) Shanghai Botanical Garden (1) Shangri-La (1) Shaxi (1) Shenzhen (1) Suzhou es Tongli (1) Szingapur (1) szorakozas (10) szosszenetek (1) Taiwan (1) templomok (8) termeszet (4) Thaifold (6) Tibet (13) tortenelem (19) Uj-Zeland (14) ujgurok (1) ujsaghirek (11) unnep (13) utazas (101) varosnezes (28) vasarlas (6) Vietnam (21) vizivaros (4) White Horse Temple (1) Xian (2) Xidang (1) Xinjiang (13) Yuanyeng (1) Yubeng (1) Yunnan (7) Yuntai Geopark (1) zene (1) Zhangjiajie (2) Zhujiajiao (1) zoldsegek (1) Címkefelhő

2015.07.20. 11:58 Vadrozsa

Metro és Maglev

Mar regota keszulok irni a Shanghai Metro rendszerrol, ami kaprazatos gyorsasaggal, profizmussal szallit tobb millio embert naponta. Az utasok atlagszama kb. 8 millio naponta, a rekordot 2014 december 31-en allitotta fel, 10.286.000 utassal.

1993- ban nyilt meg az 1-es  vonal elso szakasza, azota orult tempoban epitik, bovitik.
Jelenleg a Shanghai Metro rendszer a vilag legnagyobb gyorsvasut halozata, teljes hossza 548 km es 337 megallojaval a masodik helyezest erte el a megallok szamanak rangsoraban.
A varosi forgalmon kivul lefedi az elovarost is, a 17 onkormanyzati keruletbol 14-et kiszolgal.

Es itt meg nincs vege, 2020-ig 877 kilometer hosszura akarjak fejleszteni, osszesen  22 vonallal.
Elkepeszto. Nagyon nehez ezt a mi agyunkkal felfogni.

Jelenleg 14 metrovonal uzemel. Az alabbi terkepen 16-ot latni, viszont ketto meg epites alatt all:
A 14-es metrovonal tervezett epitesi ideje 2014-2020. Hossza megkozelitoleg 39 km. A 31 allomas Fengbang, Jiading keruletet, Zhenrunal erinti, aztan Jing'an Temple, Dashijie, Yuyuan Garden, Lujiazui, majd Jinqiao Export Processing Zone.
A 15-os vonal ( 2010 – 2020) 40,1 km lesz 28 allomassal: Qihua Road, Baoshan District, Shanghai West Railway Station, Hongqiao Development Zone, Shanghai South Railway Station, Meilong Town, Zizhu Science-Based Industry Park.
A masodik terkep a 2020-as allapotot vetiti elore.

Es hogy milyen belulrol?
A megallokban automatikusan mukodo vedoracs vagy uvegfal valasztja el a sineket az allomas teruletetol, a teljes legter es metrokocsik legkondicionaltak.
Minden allomas stilusaban kulonbozik egymastol, igy harmonizalnak a felszini kornyezettel. Az allomasok falfestmenyei a sanghaji kultura muveszeti ertekeit mutatjak be. Termeszetesen a rengeteg fenyreklam sem hianyzik.
Az utastajekoztatas magas szinvonalu, elektronikus informacios tablak es iranyjelzo felfestesek segitenek tajekozodni (a kinai mellett angolul is mindenhol), nem lehet eltevedni. Az informacios tablak jelzik, hogy mikor jon a kovetkezo szerelveny, meg az azt koveto, meg a harmadik... stb. Csucsforgalomban kb. 5-6 perces a kovetes, igy is eleg nagy a zsufoltsag.
A mozgaskorlatozottak utazasat tagas liftek beepitesevel segitik.
A peronon egyenruhas alkalmazott figyel az utasok biztonsagara, amikor mindenki felszallt zold zaszloval jelzi a vonat indulasat. Azt is megfigyeltem, hogy amikor megall a szerelveny, kiszall a vezeto is, es a peront meg az utasokat figyeli. Nem jottem meg ra miert ez a szabaly, talan azert, hogy ne aludjanak el a vezetofulkeben. Mert ugye automatikus iranyitas van, nekik csak figyelni kell.

A metroszerelvenyek 6-8 kocsibol allnak, atlagos befogadokepesseguk kocsinkent 310 fo. A szerelvenyek teljes hosszusagukban atjarhatoak, nincsenek kocsinkent levalasztva.
A metrokocsik alapszine feher, oldalan a vonal szinenek megfelelo csikkal. 

A tapfeszultség 1500 V egyenaram. Legnagyobb sebesseg 80 km/h. A terep adottsagatol fuggoen a vonat neha a melyben, maskor a felszinen fut. Az energia ellatas az alagutban es a kulszinen egyarant felsovezetek rendszerrol tortenik.
A metrovonalak jelzorendszere, az Automatikus Vonatellenorzo Rendszer (ATC), kombinalva az Automatikus Vonatvedo Rendszerrel (ATP), az Automatikus Vonatuzemelő Rendszerrel (ATO), es az Automatikus Vonatiranyito es Ellenorozo Rendszerrel (ATS) – valositja meg a teljes automatikus uzemeltetest.

A jegyek formaja, szine is sokat valtozott az evek soran. 2005 utan leptek hasznalataba a ma is lathato, egyszeri utazasra jogosito jegyek. Tulajdonkeppen egy vekony kartonlapocska, amit az automata belepteto-rendszer az utazas vegen mar nem ad vissza. A peronokon levo jegyvalto automatakbol ( angol nyelvu is van) lehet oket megvasarolni.

A legujabb, 1999 ota forgalomban levo radiofrekvencias (RFID) chip-kartya megkonnyitette az utazast es a bliccelok kiszureset. A kartyaert  50 RMB leteti dijat kell fizetni, tehat kesobb vissza lehet valtani. Tetszoleges osszeget lehet ratolteni, a metro bejaratnal levo leolvasohoz erintve, kimutatja mekkora osszeg van rajta, egyuttal kinyilik a kapu. Atszallaskor nem kell ujra leolvastatni, utazas befejezesekor, erintesnel vonja le az utazas osszeget. Az alaputazas 3 yuan (0.44 Euro), ha 6 km-nel rovidebb szakaszon utazunk. Utana minden 10. km-tol 1 yuannal tobb. Az atszallasokert nem szamolnak fel kulon penzt.

Nagy elonye a kartyanak tovabba, hogy buszon, kompon, taxiban, Magleven is fizethetunk vele, ezenkivul bizonyos turista kozpontokban, benzin kutakon, autojavitoknal…stb.  A peronokon levo “Service” pultnal lehet az utazokartyat ujraltolteni, maximum ertek, amit ra lehet tolteni 1000 yuan.

A metro teruletere csak szigoru ellenorzes es csomagatvilagitas utan lehet bemenni. A biztonsagiak minden egyes ember felkernek, hogy tegye a csomagjat az atvilagito gep szalagjara, es a tuloldalon egyik szaki figyeli monitoron a tartalmukat.

Az utasok kulon galeriat erdemelnek. A vonalak meghosszabbitasa miatt most a varos kornyeki kis falvakbol is tobben bejutnak. Olyanok is, akik elotte sosem utaztak metron, vagy sosem lattak kulfoldit. Arrol lehet megismerni oket, hogy tatott szajjal amulnak. A kinaiak amugy is folyamatosan bamulnak, de amit ezek csinalnak, az nevetseges.
Hiaba hoztak azt a szabalyt, hogy nem szabad nagy csomagokat szallitani metron, nem foglalkoznak vele. Hatalmas dobozokkal, zsakokkal szallnak fel, lerakjak oket, aztan kerulgetheted.
Mivel mindig nagy a tomeg, leulni, alig van esely. En mar annyira szemfules es gyors lettem, hogy ha valaki leszall, akkor pillanatok alatt lecsapok a helyre, de, be szoktam szemtelenkedni hetediknek is az ulesre. 6 ules van ugyanis a padokon, de ok annyira sovanyak es kicsik, hogy legtobbszor heten preselodnek ossze. Sokan kis szeket hoznak maguknak es arra ulnek, vagy a csomagjaikra.

Ahogy kinyilik az ajto, maris todulnak befele, eselyt sem adva arra, hogy a bentlevok leszalljanak.Egy ido utan kicsit idegesito, hogy mindig izombol kell leszallni. A kozlekedesi moralrol irok majd bovebben.

A Shanghai Maglev, egy igazi mernoki csoda es az egyetlen ilyen szerkezet a vilagon, ami kereskedelmi forgalomban mukodik.
Ket nemet vallalat, a Siemens es a Thyssenkrupp epitette 2001-ben.
A fejlesztes, az epites, es a kiserleti uzem lebonyolitasa, mindossze 37 honapig tartott, 2004 januar elsejen a magneslebegtetesu vonat megkezdte mukodeset.
A 30 kilometeres vonal hivatalosan 1,3 milliard dollarba kerult.
A tesztek soran a vonat elerte az 501 km/h sebesseget, az utasszallito csucssebesseg pedig 431 km/h.
Hivatalos oldala:

http://www.smtdc.com/

A lebego magnesvasut vagy lebego magnesvonat olyan vasuti rendszer, amelynel a jarmuvek palyan tartasat es hajtasat a hagyomanyos kerekek helyett magneses mezo vegzi a magneses levitacio segitsegevel.
A szerelveny aljaban elektromagnesek vannak, amiket a kocsikban levo akkumulator taplal. A palya 6 meter magas betonoszlopokon fekvo elektromagnesekbol all. Az ellentetes toltesu magnesek taszitjak egymast, igy a vonat a palya felett 10 mm-rel lebegve halad. Nincs surlodas, nincs kopas, igy nagy sebesseg es nagy gyorsulas erheto el, kevesebb energia befektetessel es kevesebb karbantartassal.
A Maglev szamara teljesen kulonallo palya szukseges, nem hasznalhatja a hagyomanyos vonatok palyajat, es a vonatok sem a maglev palyakat. Ez jelentosen megdragitja a beruhazast. Tovabba a maglev utjat nem keresztezheti semmi es viszonylag egyenes vonalon kell haladnia egy zart vagy emelt palyan.

A vilag leggyorsabb szemelyszallito vonata, a pudongi repuloter es a metro 2-es vonalanak Longyang Road megalloja kozott uzemel. A 30 kilometeres tavolsagot, a Transrapid 8 perc alatt teszi meg.
Naponta 06:45-tol,  21:30-ig kozlekedik, 15 es 20 perces jaratsuruseggel. Egy jegy ara 50 yuan (7.39 Euro), ha ervenyes repulo-jegyet mutatunk fel, akkor csak 40 yuan. A VIP reszleg dupla aron erheto el.

Mi gyakran hasznaljuk, amikor a repterre megyunk, metroval  ez a tavolsag 45 perc lenne az ut, Maglevval 8 perc.
Sajnos nem megy minden napszakban csucssebesseggel, delelott 09:00-10:45, valamint delutan 15:00-15:45 kozott eri el a 431 km/h sebesseget. Maskor “csak” 301 km/h-val robog. Az alabbi videon a max. sebesseget eri el, mindossze 3 perc alatt.

A vonat kivulrol fenyes feher kigyohoz hasonlit, orra aramvonalasan kecses, belul elegans, pluss huzatu szekek es igenyesen kialakitott borond-tarolo helyek.

Egyik alkalommal sikerult felvennem ahogy 3 perc alatt eleri a 430 km/h sebesseget:

Egyebkent, 2013 januar 1-tol, EU utlevellel (tehat magyarral is), 72 oran at vizummentesen lehet Pekingben es Shanghaiban tartozkodni! 
Akik atutazoban vannak, erdemes kihasznalni a lehetoseget. Nekik kifejezetten ajanlom a Maglevet: gyorsan beropit a varosba, itt kenyelmesen korul lehet nezni, aztan uzsgyi vissza a repterre:)

Szólj hozzá!

Címkék: kinai modra Shanghairol


A bejegyzés trackback címe:

https://shanghaibanelni.blog.hu/api/trackback/id/tr807636830

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása