Shanghai Napló

Az elet ajandekakent egy ideig Shanghai a lakohelyunk, itteni eletvitelunket, napi tapasztalatainkat, elmenyeinket szeretnem megosztani elsosorban csaladainkkal, baratainkkal, ismeroseinkkel.

Szállások világszerte

Ha itt kattintasz az AGODA-ra vagy a BOOKING.COM-ra, olcson tudsz szallast foglalni es a blogot is tamogatod.

Accomodations

By visiting AGODA and BOOKING.COM you can book cheap accommodations and support this blog. Thank you.

Autó bérlés!

Légszennyezettség

Időjárás

Find more about Weather in Shanghai, CI

Friss topikok

  • látjátok feleim szümtükkel: Sajnélatosan csak most leltem ráá erre a szuper írásra.:D Hála érte. (2016.10.25. 06:36) Gyümölcsök
  • Vadrozsa: @kagi86: Kedves Agi! Shanghaiban konnyu tomegkozlekedni, a metrovonalak nagyon atlathatoak es sok... (2016.06.22. 10:45) Közlekedés
  • Vili Doli: Kedvtelésből állatot, házi kedvencet tartani HÜLYESÉG! Csak a haszonállatnak van értelme. A macs... (2015.10.16. 02:09) Házi kedvencek
  • Vadrozsa: @Syssi: Szia, sajnos nem emlekszem az utca nevere, a Weifang Lu- Pucheng Lu sarkan levo Shimao Ri... (2015.07.29. 04:57) Helyi piac
  • Virgonc kalandor: Szia, nagyon tetszik az írásod. És élnék a lehetősséggel ha még mindig él. 06.11 én érünk oda és k... (2015.06.10. 08:16) Gyöngypiac

2015.07.28. 08:19 Vadrozsa

Közlekedés

Irtam a metrorol es Maglevrol, most egyeb tomegkozlekedesi eszkozok kovetkeznek es nehany szot ejtek az itteni kozlekedesi kulturarol, jobban mondva, annak hianyarol.

A kinai birodalom i.sz 1000 korul mar utakbol, hidakbol, fogadokbol, javitomuhelyekbol allo egyseges halozattal rendelkezett.
Az opiumhaborukat lezaro szerzodesek miatt a 20. szazad elejere az orszag tobb tengeri kikotojet es vasutvonalat Anglia, Nemetorszag, Oroszorszag es Japan iranyitotta.
Shanghai belvarosanak mai uthalozata az 1840-es evekben epult ki. Az 1900-as evekben szuksegesse valt a tomegkozlekedes megindulasa. 120 kilometer villamoshalozat epult ki, amely azota mar megszunt.
1949-tol a Kommunista Part egyik fo celja a modern kozlekedesi rendszer kiepitese volt. Oriasi osszegeket forditottak az infrastruktura feljavitasara.
A nagyvarosok kiterjedt metrohalozatot kaptak, oket 200-300 km/h sebesseggel szaguldozo vonatok kotik ossze.
Ket korgyuru epult, tobbszintes csomopontokkal, egy kelet-nyugati, valamit egy eszak-deli fout, hidak es alagutak a Huangpu-folyon, es sok-sok autopalya.
Kepek a galeriaban, leiras jobb oldalon:

A varosi buszhalozat a metronal is szerteagazobb, tobb mint 1000 buszjarat mukodik, mindenhova mennek, mindent el lehet veluk erni.
Egyetlen egy problema van: kulfoldi szamara hasznalhatatlan, mert a megallokban csak kinaiul irja az utiranyt es a megallokat. Nehany buszon jelzi angolul a kovetkezo megallo nevet, de az keves, az iranyt nem lehet kideriteni, ha nem erted a nyelvet.

Ha mar megismerted az utvonalat, akkor tokeletes kozlekedesi jargany. Viszonylag tisztak, legtobbszor meg ulohely is akad es kenyelmesen szemlelodhetsz. Az utazokartyarol 2 yuant vesz le, tavolsagtol fuggetlenul. Azt viszont mindenkinek ajanlom, hogy ha nem talal ulohelyet, jo erosen kapaszkodjon, mert a legtobb buszvezeto autoversenyzonek kepzeli magat, nehezen lehet talpon maradni. Nevetseges ahogy jobbra-balra dulongelnek az utasok, egymas labara lepnek, egymasra esnek, jajgatnak, obegatnak, de senki nem emel panaszt. Azt hiszik ez a normalis, igy kell buszt vezetni.

Itt mukodik a vilag legregebbi folyamatos trolibuszhalozata, amelyet 1914 november 15-en uzemeltek be. Azota nem sok fejlesztesen esett at, nekem ugy tunik egyre elavultabbak.

Komppal ritkan megyunk, 2 yuanert visz at a folyo tuloldalara. Mindig tomve vannak, motorosokat, bicikliseket is szallitanak.
Vicces, amig nincs ott a komp, egy vasraccsal elzart helyen kell varakoznunk, amikor kinyilik a kapu, mindenki rohan, tapossak egymast, hogy minel jobb helyen uljenek- alljanak a fedelzeten. A masik oldalon ugyanez a latvany fogad: majmok a ketrecben, turelmetlenul toporognak.
Egyik jaratnak eleg hosszu az utvonala, a Lujiazuitol a Bundig megy, hajokazas kozben meg lehet csodalni a folyoparti setanyokat es csillogo felhokarcolokat.

A taxizas viszonylag olcso es megbizhato kozlekedesi eszkoz. Shanghaiban jelenleg tobb mint 50.000 taxi szolgalja az utasokat, nagyreszuket cegek uzemeltetik. A legismertebb es legjobb hirnek orvendo ceg a Dazhong taxi tarsasag, az egszinkek autoival. Tel.szamuk 96.822.
Tovabbi cegek: a Qiangsheng (zold), JJ (feher), Fanlanhong (piros), Haibo (zafirkek), es LanseLianmeng (sotetkek) autokkal furikaznak.
Azt hiszem, a Volkswagen volt, aki betette a labat eloszor a kinai piacra, mert az osszes taxi VW Santana. Ez a tipus az europai piacon nem nagyon terjedt el, ide hoztak gyartasra, majd a helyi igenyek szerint fejlesztettek tovabb.
A 2010-es Expo alkalmaval tovabbi 4000 autot dobtak piacra a taxi tarsasagok, koztuk 3650 Volkswagen Tourant es 350 Buick LaCrosse hibrid elektromos autot.

Ettol fuggetlenul csucsidoben, esoben es unnepek alkalmaval taxi hiany lep fel es sokat kell vadaszni/varni rajuk. Utcan leinthetjuk oket, telefonon vagy neten lehet rendelni, vagy a legujabb, okostelefonra toltheto program segitsegevel (ami egyelore csak kinai nyelven erheto el), megadjuk a pozicionkat es a hozzank legkozelebb levo taxis valaszol es jon ertunk.
Elofordul, hogy hiaba eg a “szabad” (kinai karakterekkel: 空车), kijelzo a taxi tetejen, az megsem all meg.

A szamlazas nem ido, hanem kilometer alapu. Az alapdij 14 yuan ( 2.04 Euro) es ez nem valtozik az elso 3 kilometer alatt. Utana 2,4 yuan kilometerenkent amig eleri a 10 kilometeres tavolsagot, onnan mar 3,6 yuan/km. Az ejszakai felar 30% (23:00-05:00 kozott).
Altalaban rendesek, nekunk meg nem volt rossz tapasztalatunk veluk, meg az elso honapokban sem, amikor nem volt helyismeretunk. Hallottunk sztorikat atvagasokrol, lehuzasokrol, ilyenkor panaszt lehet tenni a taxitarsasagnal. A taxis fotoja, neve, szama es a panasz iroda tel.szama jol lathato helyen fel van tuntetve. Mindig kerjunk szamlat, azzal bizonyitani tudjuk igazunk es ha valamit a kocsiban felejtunk, konnyebb megtalalni.
Vannak feketen uzemelo taxik, lehet hogy ok picit dragabbak, egyebkent semmi gond nem volt, amikor veluk utaztam.
A soforok altalaban nem beszelnek angolul ezert jobb ha nalunk van a cim kinai karakterekkel leirva.
Az Expora keszulodven angolul beszelo soforoket kerestek, akkor dolgoztak ki egy besorolast ami 1 es 5 csillag kozott mozog. Azt hogy ki milyen csillagot erdemel ki az angol tudastol, helyismerettol es baleset nelkuli vezetestol fugg. Mi eddig 1-3 csillagos soforokkel utaztunk, a tobb csillagosok ritkabbak, nehez kifogni oket.

A taxisok nagy resze buszke a foglalkozasara es arra, hogy nem kell fizikai munkat vegeznie. Statusz szimbolumkent hosszu kormoket novesztenek. Nemelyik meg rezkupakot is huz a kormere, hogy ovja, ne torjon le. Jol jon a hosszu korom orrot, fulet, fogat piszkalni a piros lampanal. Tobben feher kesztyut viselnek.
Egyebkent tenyleg jofejek, probaljak megerteni amit mondasz es orulnek, ha beszelsz par szot kinaiul es iranyitod oket.

A varos a tavolsagi kozlekedesben is nagy szerepet jatszik, mivel harom fontos vasutvonal kiindulo helye. Itt a vegallomasa a Jinghu szuperexpresszek altal hasznalt, Peking – Nanjing felol erkezo Jing Hu vonalnak (京沪线), a Hangzhoubol jovo Hu Hang vonalnak (沪杭线) es a Ningbo felol erkezo Xiao Yong vonalnak (萧甬线 ).
Shanghai ket repuloterrel rendelkezik: a Hongqiao es a Pudong nemzetkozi repuloterrel. Utobbirol kozlekedik a varoskozpontba a Maglev, a vilag leggyorsabb es legdragabb gyorsvonata, amirol irtam az elozo bejegyzesben.

Ha mar a legeknel tartunk, a varos kikotoje a vilag legforgalmasabb letesitmenye, jocskan lekorozve a Rotterdami, Dubai es Hong Kongi kikotoket.
A Port of Shanghai egy melytengeri es egy folyami kikotot is magaba foglal, ez utobbi a Jang-ce, Huangpu es Qiantang folyokat szolgalja ki.
Havonta tobb mint 2000 hajo indul innen. Tovabbi jellemzoi: 125 horgonyzohely, osszesen 20 kilometer hosszusagu rakpart, 293 000 negyzetmeternyi raktar, 4,7 millio negyzetmeter taroloterulet es 5143 rakomanykezelo berendezes.

Ami a varosi forgalmat illeti, az europai kozlekedesi moralhoz szokott embernek meglehetosen kaotikus. A kozlekedesi kultura, udvariassag es esszeruseg itt ismeretlen fogalmak. Senki nincs tekintettel a masikra, mindenki megy a maga utjan, tortet, nyomja a gazt, pedalozik, eroszakosan befurakszik.

A fejlodes, a motorizacio olyan sebesseggel erte el Kinat, hogy keptelenek voltak feldolgozni es felzarkozni. Nem mentek keresztul olyan evolucion, mint pl.nalunk Trabant-Lada-Opel-stb. korszakok. Itt egybol a nagy markak masolatai, illetve a sajat markak viszonylag korszeru, tul eros es kenyelmes tipusaiba ulhettek bele a kezdok is. A kepzesi rendszerben sem alakult ki a jarmuismeret kulturaja es technikaja.

Nem tudnak banni a jarmuvekkel, nem erzik a tempot, a lenduletet, nem tudjak finoman szabalyozni sem a teljesitmenyt, sem a fekhatast.
A legtobb kinai ratapos a gazra, a kocsi meglodul, ekkor mar le is vette a labat,… amikor lassul, ujra ralep a gazra, majd megint leveszi a labat…ebbol all a vezetes, a gyomrunk ossze-vissza ugral, bologato kutyakkent csuklik elore-hatra a fejunk. Nagyon keves olyan soforrel utaztunk, aki erzekkel tudta kezelni a gazpedalt.

Regebben a jogositvany megszerzesenek meg az irni-olvasni tudas sem volt feltetele, ma mar azert szigoritottak a szabalyokon. Meg kell tanulni a kozlekedesi szabalyokat, aztan a vizsgan helyesen valaszolni a kerdesekre. Mondanom sem kell, hogy a nagyfoku korrupcio ami atszovi a teljes tarsadalmat, itt is felutotte fejet, bizonyos osszeg elleneben a vizsgaztato bejeloli a helyes valaszokat. Sot, neha meg sem kell jelenni a vizsgan, ha jo kapcsolatai es sok penze van az illetonek, a postas hazaviszi a jogsit.

Nem tudom milyen kerdesek vannak a tesztben, de valaki meselte, hogy talalkozott egy erdekessel: “Lehet-e a gepjarmu ablakan kikopni? “ Ez fontos kerdes :)
A tanulok, a varosi forgalomba alig mennek. Az uj jogsival 3 evig nem mehetnek autopalyara.

Mindegy hogyan, atmennek az elmeleti vizsgan, de amint kikerulnek a tobbi nagyokos melle az utakra, azonnal elfelejtik, amit tudtak. Nem kovetik a szabalyokat, mert nincs megtorlas, nincs buntetes. Ha a zebran fordul meg az autos, vagy a zarovonalon, az sem eri el a jelenlevo rendor ingerkuszobet. Ok tobb penzt kaszalnak a tilos parkolasi dijakbol, mint a kozlekedesi szabalysertesekbol.

A kulfoldiek nem vezethetnek az otthon megszerzett jogsival, itt ujra le kell vizsgazniuk.

Nos kedveskeim, amikor az ujgazdag csemete megkapja ajandekkent Ferrarija melle a jogsit is, es a haromkereku biciklijerol (merthat felig gyerek meg, alig pelyhedzik az alla) atul a gyors sportautoba, kepzelhetitek mit alakit. Ilyenkor szuletnek a peldaerteku balesetek.
Kepek a galeriaban (Shanghaiist.com), leiras jobb oldalon:

Hogy egy kicsit neveljek a kinai soforoket, sok helyen lathatunk kozlekedesbiztonsagra felhivo tablat, kovetesi tavolsagra figyelmezteto jelzeseket, illetve a savok fole odairjak, hogy mire valo: leallosav, halado sav, elozo sav. Ennek ellenere a leallosavon eloznek, a legbelso savbol kezdik meg a kikanyarodast a lehajtohoz, …..
Olyat is lattunk, hogy autopalyan kozepso savon villogo lampaval megallt, atszaladt a savokat elvalaszto bokros reszhez, konnyitett magan, aztan vissza a kocsijahoz. Szerencseje volt, nem vasalta ki senki.

A varosi autopalyak felhajtoinal hosszu percekig tart az atjutas, ugyanis a besorolas kinai modra tortenik, mindenki eloretolakszik, felfestes nem szamit, tolja elore az orrat, amig beeroszakolja magat. A zippzar elven mukodo besorolas, itt ismeretlen. Ha elore engedtunk valakit, hatulrol mar rankdudaltak. Itt nem lehet udvariaskodni, nyomulni kell elore ezerrel.
Esz nelkul eloznek, szlalomoznak, nem gondoljak at mit fognak tenni a kovetkezo percben, sokszor azt sem tudjak hova akarnak menni, hol kell leterniuk…stb. Az utolso percben kapnak eszbe, es meggondolatlan manoverekkel lassitjak es veszelybe sodorjak a tobbi autost.
Folyamatosan tolakodnak, nyomulnak, ha nekik van elsobbseguk, ha nem. Nem erdekli oket, hogy feltartjak a forgalmat, lesz ami lesz, ok mennek.
Sokszor bebizonyosodik, hogy ha az altalunk ismert technikaval vezetnenek, hamarabb ernenek celba es kevesebb hirtelen kormanymozdulattal, illetve fekezessel-gyorsitassal terhelnek az autot es az autos tarsaikat.
Leblokkoljak az egesz forgalmat es akkor sem erik fel esszel hogy sajat magukkal tolnak ki! Ezt eljatsszak naponta, orankent, percenkent,….folyamatosan.
Szerintem a kinai soforok ugy vezetnek, mintha meg mindig bringaval jarnanak. Ugy laviroznak, hogy senkinek se menjenek neki, mert az problemas, a szabalyokat pedig nem tartjak be, azok csak iranymutatasra valok.
Az sem erdekli oket, hogy az egesz varos, sot, az egesz orszag be van kamerazva. Nincs olyan hely Kinaban, ahol ne lenne kamera :)

A foutak menten, korlattal levalasztott bicikliutak vannak mindket oldalon. Ott hompolyognek, tolakodnak a biciklisek es motorosok. Rengetegen vannak. Es senki nem figyel a masikra.
Mivel ezt a mentalitast mindenki megszokta, nincs is konfliktus. Nem mennek gyorsan, igy egy esetleges balesetnel sem tortenik nagyobb baj. Aki elozni akar, netan keresztezni szandekozik a masik utjat, annak fel kell hivnia magara a figyelmet, vagyis dudalni kell. Ezert az utcakon  allando a tulkoles, sipolas, dudalas.
Az meg elviselheto ha mogotted megszolal a motoros dallamkurtje, de ha a teher auto dudal, akkor tuti serul a dobhartyad. En mindig be szoktam nekik mutatni. Mi a francnak dudal, ha dugoban all, attol meg nem haladnak gyorsabban.
Dudalnak, ha eloznek, dudalnak, ha allnak, dudalnak hogy ne menj elejuk, mert ok bizony nem allnak meg… Minden helyzetben dudalnak.
Na ez, az ami nem fog hianyozni, ha innen elmegyunk. A hallas-karosito decibelek!

Olvastam, hogy a kinai piacra gyartott autokba sokkal jobb minosegu es hangosabb dudakat szerelnek, mint az Europaba szant tarsaikeba. Itt a hulyeseg gyokere!

Mivel a kinaiak nem nagyon veszik komolyan a jelzeseket, a forgalmasabb keresztezodesekben a jelzolampa keves a forgalom iranyitasara. Ilyenkor egy rendor all kozepen es minden sarkon egy seged-rendor (traffic assistant), amolyan asszisztens fele, mert nem rendor ruhaja van.
A lampa-valtassal szinkronban megprobaljak a jardakrol leomlo sok gyalogost, a turelmetlen bicikliseket es motorosokat, valamint a folyton dudalo autosokat kordaba tartani es biztonsagosan iranyitani.

A legtobb konfliktus az ut szelen, a kerekparuton egyenesen halado biciklisek, es a jobbra kanyarodo jarmuvek kozott van. A kinai KRESZ szerint ugyanis meg jelzolampas keresztezodesben sem kell a pirosnal megallnia annak, aki jobbra kanyarodik!  (Szabaly: Jobbra lehet mindig kanyarodni, ha nem tiltja jelzes es nem zavarja az egyenesen haladot).
Ezert a segedrendor hol a jobbra kanyarodokat allitja le, hogy a kerakparosok mehessenek, hol pedig a kerekparosokat probalja megallitani, hogy a jobbra kanyarodok elmehessenek. Ekozben a gyalogosokat is a jardan kell tartania, mert azok egy ido utan mar nem fernek el es lelepnek az uttestre. Ilyenkor szigoruan visszaparancsolja oket.
Termeszetesen itt sem hallgat mindenki a rendorre, a bajkevero nagyokosok, mindenfele figyelmeztetes ellenere tovabb hajtanak. A rendor nem tesz semmit. Van eleg dolga a tobbiekkel.

Ahol nincs rendor, ott figyelni kell nagyon, mert ha zold a gyalogatkelo lampa, akkor is johetnek es nem allnak meg, inkabb kikerulnek. Szoval, ugy mukodik, ahogy eddig mindenhol tapasztaltuk Azsiaban, folyamatosan kell haladni at az uttesten, ok latnak teged es kikerulnek. Vagy elotted, vagy mogotted kicentiznek, de nem allnak meg, csak lassitanak. Ha tanacstalanul vagy ijedten megallsz, azzal osszezavarod oket.

Azt tanacsolom, ha Kinaban elsz, felejts el mindent, amit otthon tanultal.
Mielott lelepnel a jardarol, minden iranyba nezz korul, akkor is, ha zold a lampa es neked van elsobbseged.
Ha zold dompert latsz kozeledni, ne indulj el! Az csak dudal es megy mind az orult, lassitas nelkul.
Mindig a nagyobbnak van elsobbsege: minel nagyobb/dragabb a jarmu, annal kevesbbe erdekeli a sofort mi van az uton.

  

4 komment

Címkék: kinai modra Shanghairol


A bejegyzés trackback címe:

https://shanghaibanelni.blog.hu/api/trackback/id/tr747658134

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2015.07.29. 04:47:06

alapos elemzés. Pekingben is dettó ugyan ez van. utobbi ket evben jarok metroval is, kiboriitanak az emberek.. mind nyomul mintha az elet fuggne tole, hogy leulhessen es a telefonmjat nyomkodhassa. vagy legalabb a falhoz alhasson, hogy ne kelljen kapaszkodnia es akkor ket kezzel tud jatszani mint valami zombie. a mozgolepcson is majd mind hulye, meg a liftekben.. anyway a fold felett csdaka kibaszott esernyoik zavarnak egy csoda napsuteses napon amikor majdnem lekaszaljak a fejemet :)

Vadrozsa · http://shanghaibanelni.blog.hu/ 2015.07.29. 04:54:08

@Chaoyang:
Koszonom Chaoyang.
A metron valo kozlekedesrol es viselkedesukrol irtam az elozo bejegyzesben. Mar egy kicsit faraszto mindig izombol leszallni, vagy hatunkon tartani nehany verebet, akik nem kapaszkodnak, csak probalnak a tarsaikra dolve allva maradni:)
Ez egy fura tarsadalom, de igy szeretjuk ahogy van. Ez Kina varazsa :)

kagi86 2016.06.22. 10:40:52

Kedves Vadrózsa!

Shanghaiba lesz lehetőségem utazni üzleti útra és utána maradnék a környéken néhány napot.
Nagyon jó a blogod, elolvasok mégtöbb bejegyzést is!

Mire készüljek, a tömegközlekedésen ki lehet igazodni Shanghaiban és környékén? Mármint angol feliratok szerepelnek mindenhol?

Köszönöm,
Üdv,
Ági

Vadrozsa · http://shanghaibanelni.blog.hu/ 2016.06.22. 10:45:38

@kagi86: Kedves Agi!

Shanghaiban konnyu tomegkozlekedni, a metrovonalak nagyon atlathatoak es sok informacio van angolul. A buszok utvonala sajnos csak kinaiul, de a telefonos gps. vagy googlemap sokat segit. Szivesen segitenek, de jelenleg nem tartozkodunk ott.
Udv.
Vadrozsa