Shanghai Napló

Az elet ajandekakent egy ideig Shanghai a lakohelyunk, itteni eletvitelunket, napi tapasztalatainkat, elmenyeinket szeretnem megosztani elsosorban csaladainkkal, baratainkkal, ismeroseinkkel.

Szállások világszerte

Ha itt kattintasz az AGODA-ra vagy a BOOKING.COM-ra, olcson tudsz szallast foglalni es a blogot is tamogatod.

Accomodations

By visiting AGODA and BOOKING.COM you can book cheap accommodations and support this blog. Thank you.

Autó bérlés!

Légszennyezettség

Időjárás

Find more about Weather in Shanghai, CI

Friss topikok

  • látjátok feleim szümtükkel: Sajnélatosan csak most leltem ráá erre a szuper írásra.:D Hála érte. (2016.10.25. 06:36) Gyümölcsök
  • Vadrozsa: @kagi86: Kedves Agi! Shanghaiban konnyu tomegkozlekedni, a metrovonalak nagyon atlathatoak es sok... (2016.06.22. 10:45) Közlekedés
  • Vili Doli: Kedvtelésből állatot, házi kedvencet tartani HÜLYESÉG! Csak a haszonállatnak van értelme. A macs... (2015.10.16. 02:09) Házi kedvencek
  • Vadrozsa: @Syssi: Szia, sajnos nem emlekszem az utca nevere, a Weifang Lu- Pucheng Lu sarkan levo Shimao Ri... (2015.07.29. 04:57) Helyi piac
  • Virgonc kalandor: Szia, nagyon tetszik az írásod. És élnék a lehetősséggel ha még mindig él. 06.11 én érünk oda és k... (2015.06.10. 08:16) Gyöngypiac

2015.05.09. 23:41 Vadrozsa

Új-Zéland: Queenstown, Milford Sound

Queenstown fele haladva egyre meredekebb es kanyargosabb lett az ut, a ketoldalt magasodo dombok, sargas, kiszaradt legeloi hosszantarto szarazsagrol tanuskodtak.
Az ut egy resze a Cardrone volgyon keresztul visz, es 1076 meterrel a tengerszint folott, a Crown Range-en kel at a hegyek kozott. A Crown Range az orszag legmagasabban fekvo foutja, a hegygerinc csucsan ezt bronz tabla hirdeti.

Az elso europai 1860-ban kelt at a hagon, 1863-ban az aranyasok kovettek. Az elso turista 1877-ben hasznalta az atkelot, 2000-ben aszfaltoztak le, azota latogatok ezrei kanyarognak rajta.
Szep a kilatas a Remarkables-hegyseg vonulatai kozott elterulo volgyre, a tavolban latni a Wakatipu tavat es a partjan elterulo varost. Bal oldalrol szemmagassagban, repulok huznak el mellettunk, leereszkednek a volgybe, Queenstown repteret megcelozva.

Lassan begurultunk a varosba, takaros kis szallodak, nyaralok sorakoztak a to korul, a szemkozti hegyoldalt tarka sikloernyosok leptek el. A kis helyen koncentralodo rengeteg turista hihetetlen pezsgest-nyuzsgest-eletet adott a varosnak. A lakossaga alig 13.000 fo, viszont akar telen-, akar nyaron a varosban kb. 50.000 ember tartozkodik egy idoben.
Hogy miert ilyen latogatott?
A valasz egyszeru: ez a vilag kaland-fovarosa, az adrenalin vadaszok mekkaja. Nincs olyan extrem sport, adrenalin novelo kaland es orultseg amit itt ne lehetne kiprobalni: siklo-es ejtoernyozes, bungee jumping, helikopteres sieles, kajakozas, vadvizi evezes, vizeses-ugras, terep-biciklizes, barlangkutatas....es meg sorolhatnam.
A helyet az teszi kulonlegesse, hogy viszonylag kis tavolsagon belul sokfele taj elofordul: a Wakatipu-to a viz szerelmeseinek, gyors folyasu folyok a raftingolni vagyoknak, magas hegyek a turazas es hegymaszas hodoloinak, hatalmas siksagok es erdos dombok a mountain bike rajongoinak. Telen pedig nagyszeru si- es snowbord palyak varjak a jeges sportok szerelmeseit.
Legfelkapottabb, legeredetibb ezek kozul a gumikoteles ugras vagyis a bungee jumping.
A helyi maori Vanuatu torzs tagjai is muveltek, ferfive avatas szertartasa kereteben indakat tekertek a labuk kore, igy ugra-bugraltak le magas hegyekrol.
Alan John Hackett volt az, aki nepszeruve es biztonsagossa tette az ugrast. Az 1958-ban szuletett uj-zelandi sportember matematikai kepletekkel kiszamolt es letrehozott egy szuper-rugalmas, elasztikus ugro kotelet.
1987. junius 26-an Parizsban leugrott az Eiffel-toronyrol. Ezzel az illegalis bravurral, rovid idore bortonbe kerult ugyan, viszont nemzetkozi figyelmet es reklamot generalt ennek a sportnak.
Visszaterve hazajaba, 1988-ban megalapitotta a AJ Hackett Bungy nevu ceget valamint a Kawarau folyon ativelo fuggohidon az elso nyilvanos ugrohelyet, amely a mai napig a legnepszerubb a vilagon: 180 dollarert levethetjuk magunkat a 43 meteres melysegbe.

Rovid setat tettunk a varosban, felfedeztuk a hangulatos kis utcakat, szinvonalas ettermeket, pubokat, kavezokat. Ezek magas szamabol arra kovetkeztettunk, itt intenziv ejszakai elet folyik.

Miutan szallast talaltunk, lezuhanyoztunk, atoltoztunk es irany a kilato. 30 dollarert a Skyline Gondola-val felvitettuk magunkat a Bob csucsra ( Bob's Peak), ahonnan fantasztikus panorama tarult elenk: a barna-sziklas hegylancok vedelmezoen oleltek korul a kek tavat es a gyongyszem-varost.
Innen, 450 meteres magassagbol indultak utjukra a sikloernyozok, neztuk ahogy keringenek, forognak a levego aramlatok segitsegevel, neha az erdo, maskor a varos vagy a to folott es probaltuk kitalalni hol ernek foldet.
Sok tura osveny indul a csucsrol, lefele pedig tobb mint 12 vilagklasszis hegyikerekpar utvonal varja a mozgas kedveloit.
Mi most nem kivantunk sehova menni, annyira lenyugozott a latvany, hogy csak kuporogtunk a fuben es pislogtunk, mint ket elvarazsolt nyuszi, akikrol megfeledkezett a buvesz.

Napnyugtakor kiultunk a topartra. Mar nem volt zavartalan a to vize, a kedves sarga turistaink belegazoltak, gyerekestol, pelenkastol, papucsostol...
A siralyok es vadkacsak szemtelenul keregettek es kepesek voltak az ember kezebol kicsipni a falatot. Folottunk a sikoernyosok lassan korozve ereszkedtek ala es nehany kiveteltol eltekintve pontosan a homokos parton landoltak, kikerulve a vizet es a parton fekvo embereket is. Ilyenkor hangos ovacio es taps kiserte a sikeres leszallast.

A Wakatipu-to, a maga 80 km-es hosszaval es 291 negyzetkilometer vizfeluletevel az orszag  leghosszabb-, es egyben a harmadik legnagyobb tava.
Bar a to a tengerszint felett 300 meteren fekszik, a legmelyebb pontja megis a tenger szintja alatt van, 100 meterrel. Tovabbi erdekesseg a tólengés vagy Seiche jelenseg, ami elmeletben az allohullamok kialakulasaval hozhato osszefuggesbe, a gyakorlatban pedig azt jelenti, hogy pontosan 26,7 percenkent megemelkedik, illetve apad a viz szintje 20 cm-t.
A tavon, turista attrakciokent kozlekedik a TTS Earnslow, egy 1912-bol szarmazo szentuzelesu gozhajo amely suru fekete fustjevel a gyonyoru, tiszta taj es levego durva ellentete. A problema orvoslasara, azonnali torpedozast es elsullyesztest javasolok! :)

Kovetkezo utiterv a sziget delnyugati reszen levo fjordvidek volt, viszont ennek eleresehez csaknem 4 orat kellett volna kocsikazni. Ez a kitero ido-, energia-, es uzemanyag veszteseggel jart volna.
Megakadt a szemunk a szervezett kirandulasokon, tobbek kozott Milford Sound-hoz is volt tobb ajanlat. Megkerdeztuk az arakat es dontottunk: 155 dollar/fo (kb. 97 euro/fo), oda-vissza busszal, benne van a 2 oras hajokazas ara, felarert ebedet is kerhettunk. Nem olcso, de Uj Zelandon semmi sem az, foleg a szervezett utak nem. Viszont cserebe azt kapja az ember amire szamitott: szinvonalas kiszolgalast, biztonsagot, eletreszolo elmenyt. Nem az van, mint Azsiaban, hogy besoprik a reszveteli dijat, aztan majd adnak erte valamit, sok esetben az elvartnal alacsonyabb szinvonalon, lefaragnak az idobol, az elmenybol...Nem beszelve olyan esetekrol amikor fel sem vesznek a kirandulo buszra, ottfelejtenek a szalloda recepciojan, aztan nekunk kell telefonalgatni, hogy jojjenek mar ertunk. Volt mar mindenre pelda.

Szoval, befizettuk a kirandulas dijat, es mivel a program egesz napot kivant, kijelentkeztunk a kempingbol es kerestunk egy ingyenes parkolot Jucinak.

Masnap reggel 7-kor utra keszen megjelentunk az iroda elott, percre pontosan jott a busz, rajta voltunk a listan, minden preciz es zokkenomentes, senkivel sem kellett veszekedni, nem lokdostek a buszsoforok, mint Vietnamban.
4 ora volt az ut oda, kozben tobbszor megalltunk fotozni, enni, vecezni. Mi nem fizettunk be ebedre, Te Anau varoskaban bevasaroltunk a helyi sutodeben, frissen keszult piteket. Ezek isteni finomak, aki jart mar Angliaban vagy Skociaban biztos latott, esetleg kostolt is ilyet. "Pie" a neve es leveles, vajas tesztabol keszulo, pogacsa formaju sutemeny, amit tobbfele toltelekkel izesitenek: hus, hal, rak, spenot, turo, sonka, sajt, gyumolcs...es meg sokfele finomsag kerul a kozepebe. Frissen, melegen nagyon finomak, egyik kedvencunk a borsos-marhatokannyal toltott.
Soforunk idegenvezetokent is funkcionalt, utunk soran sok erdekesseget meselt. Kerdeztuk peldaul, hogy miert tartanak szarvasokat az emberek. Latni, hogy a legelok nemcsak birkakkal es tehenekkel vannak tele, hanem ozekkel is.
Az volt a valasza, hogy az 50-es, 60-as evekben kozel 20 millio szarvas volt a szigeten es sok kart tettek a gazdak farmjain, ezert az allam fizetett a vadaszoknak, hogy lojenek ki beloluk. Aztan amikor szamuk rohamosan csokkeni kezdett megalljt parancsoltak a vadaszoknak, de lehet mar tul keso volt. Idokozben befogtak beloluk es tenyeszteni kezdtek oket, mert rajottek, hogy a husuk jol eladhato kulfoldon. Fellendult a szarvashus exportja, ma mar sok gazda attert a szarvas tenyesztesre, mert sokkal jovedelmezobb mint a birka. Nem tudjak, hogy mennyi szarvas elhet vadon, viszont a tenyeszfarmokon meghaladta a 2 milliot.

Elso megallonk a Tukor-tonal volt, ahol a to vizeben tukrozodo hegyeket fotozhattuk, addig amig egy vadkacsa meg nem elegelte betolakodasunkat az o felsegteruletere es buszke magabiztossaggal vegigsiklott a to rezzenestelen feluleten, "osszetorve a tukrot".
Uvegteteju busszal utaztunk, igy amikor a hegyekhez kozeledtunk, csak hatra kellett dolni a szekben es szemlelni a csucsokat. Fenseges szepsegu hegyek kozott kanyargott a busz.

A Fjordland Nemzeti Park tulajdonkeppen a sziget nyugati csucskeben levo 215 km hosszu partszakaszt foglalja magaba, ahol 14 fjord van. Ezekbol kettohoz vezet ut, a tobbit gyalog vagy tenger felol hajoval lehet megnezni.
A fjord egy sziklafalakkal, hegyekkel ovezett, a szarazfoldbe melyen benyulo tengerobol, amelynek egyik tipikus jellemzoje, hogy a gleccser vajta, igy a feneke melyen a tengerszint alatt van, es a nagyobb hajok is vegighaladhatnak rajta.

A Milford Sound az egyik legismertebb glacialis erozio alkotta fjord, kialakulasaval a Tasman tenger 15 km melyen belenyulik a szarazfold belsejebe. Ezen fogunk hajokazni 2 oran keresztul.
A fjord maori neve „Piopiotahi”, ami rigot, vagy eneklo rigot jelent. A legenda szerint, amikor Maui felisten elvesztette az emberiseg halhatatlansaganak kincset a halal istennojevel szemben, egy rigo repult a fjordba enekelni es siratni a veszteseget.

Miutan megerkeztunk nem kellett sokaig varni a hajo indulasara, minden pontosan meg volt szervezve. A fedelzeten teat, kavet lehetett fogyasztani, benne volt az arban.
Szerencsere szep napos idonk volt, ami eleg ritka, hiszen itt az atlagos eves csapadekmennyiseg 6813 mm.

Amikor elindultunk az elottunk feltarulo fjord szepsege meg a leghangosabb turistakat is elnemitotta.
A gyonyoru hegyek kozvetlenul a melykek Tasman-tengerbol emelkednek a magasba, oldalukon vizesesek zuhannak a melybe, melyekbe a szel belekap es szetszorja a permetet az egesz tajat beborito esoerdoben.
A fakon keak es alpesi papagajok ropkodtek, a verofenyes sziklas partszakaszon fokak heveresztek. Elottunk havas csucsok nyujtozkodtak, a legmagasabb az 1.692 meteres Mitre csucs, melynek gleccsere 216 millio eves.

Ket nagyobb zuhatag omlik ala a hegyekrol, a Lady Bowen-, es a Stirling-vizeses, de amikor esik az eso, akkor tobb szaz kisebb lefolyas keletkezik, permetukkel igazi parafelhot alkotva a tunderek foldjere.
A kapitany ugy gondolta, hogy ebben a melegben jol fog esni egy kis hideg permet, igy a Stirling vizeses ala kormanyozta a hajot, es 155 meter magasbol esett rank az aldas. Akinek fenykepezogepe volt es idoben eszrevette a keszulo merenyletet, eliszkolt a helyszinrol, aki a fedelzeten maradt borig azott.

Egy ora alatt kiertunk a nyilt tengerre, ahol nehany halaszbarkarol homarra vadasztak. Akkor volt ugyanis a homar szezonja es megnott rajuk a kereslet, plane hogy egybeesett a kinai ujev unnepevel. Ok ugyanis a legnagyobb felvasarlok, a fogas 95%-at Kinaba exportaljak. Ilyenkor az ara is magasabb, 25 euro kiloja.
Ettol fuggetlenul, nem lehet szazszamra fogdosni oket, egy hajo 30 darabot, egy egyedulallo halasz pedig 6 darabot foghat naponta.

Visszaerve a kikotobe, ujabb 4 oras buszozas kovetkezett. Alig vartam, hogy Queenstownba erjunk, mar napok ota vagytam egy finom steakre es hol mashol egyunk, ha nem itt, a marhatenyesztes egyik hazajaban.
Mar kineztunk egy jo ettermet korabban, oda beultunk es nem kellett csalodnunk a vacsoraban: izletes, omlos kitunoen grillezett belszin, vorosbor martassal, helyi barna sorrel:

Szólj hozzá!

Címkék: utazas Uj-Zeland


A bejegyzés trackback címe:

https://shanghaibanelni.blog.hu/api/trackback/id/tr157440644

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.