Shanghai Napló

Az elet ajandekakent egy ideig Shanghai a lakohelyunk, itteni eletvitelunket, napi tapasztalatainkat, elmenyeinket szeretnem megosztani elsosorban csaladainkkal, baratainkkal, ismeroseinkkel.

Szállások világszerte

Ha itt kattintasz az AGODA-ra vagy a BOOKING.COM-ra, olcson tudsz szallast foglalni es a blogot is tamogatod.

Accomodations

By visiting AGODA and BOOKING.COM you can book cheap accommodations and support this blog. Thank you.

Autó bérlés!

Légszennyezettség

Időjárás

Find more about Weather in Shanghai, CI

Friss topikok

  • látjátok feleim szümtükkel: Sajnélatosan csak most leltem ráá erre a szuper írásra.:D Hála érte. (2016.10.25. 06:36) Gyümölcsök
  • Vadrozsa: @kagi86: Kedves Agi! Shanghaiban konnyu tomegkozlekedni, a metrovonalak nagyon atlathatoak es sok... (2016.06.22. 10:45) Közlekedés
  • Vili Doli: Kedvtelésből állatot, házi kedvencet tartani HÜLYESÉG! Csak a haszonállatnak van értelme. A macs... (2015.10.16. 02:09) Házi kedvencek
  • Vadrozsa: @Syssi: Szia, sajnos nem emlekszem az utca nevere, a Weifang Lu- Pucheng Lu sarkan levo Shimao Ri... (2015.07.29. 04:57) Helyi piac
  • Virgonc kalandor: Szia, nagyon tetszik az írásod. És élnék a lehetősséggel ha még mindig él. 06.11 én érünk oda és k... (2015.06.10. 08:16) Gyöngypiac

2015.05.03. 15:56 Vadrozsa

Új-Zéland: Westland Nemzeti Park

A csodas tengerparti naplemente utan elindultunk a 6-os uton deli iranyba, a 163 km-re levo Westland Nemzeti Park fele. Az volt a terv, hogy a kornyeken alszunk es reggel koran indulunk felfedezni a Fox es Ferenc Jozsef gleccsereket.

Uj-Zeland deli-szigeten végigvonulo hegylancok osszefoglalo neve Deli-Alpok. A fogerinc nyugati oldalat a Westland – itt van a Fox- es a Ferenc Jozsef-gleccser –, mig a keleti oldalat a 3754 m magas Mount Cook-hegyrol elnevezett nemzeti park foglalja el.
Az Alpokat a jegkorszaki jeg glacialis erozioja formalta, ugy 13 ezer evvel ezelott . Ekkor alakult ki a Ferenc Jozsef- es a Fox-gleccser. A ket jegfolyam kozul a Fox a nagyobb, a Ferenc Jozsef pedig az ismertebb, sielni azonban a jeges, szabalytalan felszin miatt egyik helyen sem lehet.
Kulonlegesseguk viszont, hogy a tengerszinthez igen közel, mindossze 270 meter magassagban talalhatok, Europaban ez a tavolsag altalaban 2000 meter.

A hatalmas mennyisegu jeg, amit termelnek, viszonylag nagy sebesseggel erkezik a volgybe, a Ferenc Jozsef gleccseren mert eves homennyiseg az egyik legnagyobb a vilagon, a mozgas sebessege pedig a tizszerese az atlagos sebessegnek.
A volgy fele egyre gyorsabban csuszo jegfolyam felszinen altalaban 20 centimeter vastagsagu jeg utazik, amely a valtozatos felszinu, kanyargos mederben haladva, a hegynek utkozve folyamatosan darabolodik. A szettort jegdarabokbol gleccserszakadekok, hasadekok es onallo jegtombok alakulnak ki, szabalytalan felszinu, labirintusszeru jegfolyamot formazva.
A gleccser egyben a sziklatormelek szallitoszalagjakent is mukodik: a jégfolyamba koomlasokkal es sziklalavinakkal kerulhet a tormelek, amely aztan hatalmas reszelokent alakitja a gleccser medret.

A gleccserek videket az 1860-as evek tajekan fedezte fel Julius von Haast, a Bonnban szuletett geologus, az elnevezest pedig a csaszar iranti tisztelete jeleul adta.

A terulet teljes felfedezese es felterkepezese a XIX. szazad vegere fejezodott be, akkortajt, amikor Uj-Zeland nyugati partjan veget ert az aranylaz. Ebben az idoben Ferenc Jozsef, farmerek es aranyasok lakta falu volt, a kornyek kozpontjatol, Hokitikatol harom nap lovaglasnyira. A kor turistai meg igen kevesen voltak, viszont annal tobb szabadidovel es penzzel rendelkeztek, hogy az elsok kozott latogassanak el a tomegek szamara ismeretlen helyre.
A vezetett turak a Ferenc Jozsef-gleccseren a szazadfordulon kezdodtek el, es a 20-as evekben vettek nagyobb lenduletet, miutan kiepultek a Hokitikaba vezeto, autoforgalomra is alkalmas utak.
A varos hamarosan a turavezetok es az uj-zelandi hegyi turazas kozpontja lett, amely ettol kezdve az egesz orszag hegyi kulturajara hatast gyakorolt.

A kovetkezo evtizedek enyhe es szaraz telei megkurtitottak a gleccsert. A szilard jegig ezert egyre hosszabb utat kellett megtenni, sziklaomlasokon es olvadekpatakokon keresztul. A 80-as evek vegere visszaesett a gleccserturak iranti erdeklodes, az allam kiszallt az uzletbol, amelyet a helyi turavezetok vittek es visznek tovabb ma is.
A gleccserek zsugorodasa napjainkban is tart, telente 20-30 cm vastagsagu homennyiség rakodik ra, de nyaron napi 8 cm is leolvadhat.
A morena - azaz a lerakodott hordalek - lathatova valasa a jegfolyam visszahuzodasanak egyertelmu bizonyiteka.

Manapsag a turistak fel- es egesz napos turak kozul valaszthatnak, a gleccser tetejere gyalog, reszben busszal, vagy akar helikopterrel is feljuthatnak. Tobb ceg is szervez gleccser turakat, kulonbozo utvonalakon es arakon.
Amit mi neztunk, 325 es 425 uj zelandi dollarba kerult es miutan helikopterrel felvisznek a jegmezo tetejere onnan kezdodik a 3-4 oras gyalogos gleccser tura.
A gleccserkalandra jelentkezo turistakat  meleg oltozekkel latjak el, hagovasat csatolnak a bakancsukra, es igy jarjak vegig a szuk jegfalak, kanyargos alagutak, furfangos jaratok, meredek arkok, hasadekok es szakadekok utvesztojet.
A turak utvonala az elsore felelmetes es veszelyes havas-jeges felszinen vezet, a vezetok azonban gondoskodnak arrol, hogy mindenki hamar biztonsagban erezze magat. Mutatjak az utat es csakanyukkal lepcsofokokat vagnak a jegbe.
Nem ajanlatos leszakadni a csoporttol, mert a talpunk alatt levo, sok evezredes, elo jelenseg mozog, folyamatosan alakul, olvad. Az, ami tegnap biztos lepcsokent mukodott, mara veszelyforrassa alakulhatott.

Nem olcso mulatsag a gleccser tura, mi szerettuk volna gyalog megkozeliteni oket amennyire lehet, majd a magasbol, helikopterrol is megszemlelni.
Elsokent a helikopter turakat erdeklodtuk meg az informacios irodaban, de sajnos aznapra elfogytak az ures helyek. Tudtam, hogy tobb ceg szervez ilyen turakat ezert nem keseredtem el, ha kicsit tavolabb megyunk a falutol, biztosan talalunk mas roptetoket.

Abban az idoszakban kezdodott el a kinai ujev unnepe, ezert hirtelen tomegevel erkeztek a szigetre es mivel ok nem szeretnek turazni, lefoglaltak az osszes helikopter-tura idopontot.
Addig nyugodtan, csendesen tudtunk setalni, nezelodni barhol, attol a naptol kezdve mintha ujra Kinaban lettunk volna: zsibbongas, tomeg, lokdosodes, kiabalas, szemeteles, koszos vecek, meretes terepjarok es bena soforok kisertek utunkon.
Vezetesi stilusuk es az, hogy altalaban nagy meretu kocsikat, Toyota Land Cruiser, Jeep Grand Cherokee...stb. bereltek, messzirol elarulta oket. Egy-egy 6-8 szemelyes lakoautobol pedig, neha legalabb 15-en szalltak ki es pislogtak korbe almosan.
Vajon ok mire gondolnak ilyenkor, amikor szikrazo kek eget, kristalytiszta tavakat es folyokat latnak? Mennyire csodalkoznak el? Latjak a kulonbseget a kinai szmogfelhok, szennyezett folyok es tengerpartok utan?

A Ferenc Jozsef gleccserig 4 km (menetido 1.5 ora), a Fox gleccserig 3 km (menetido 1 ora) a tavolsag.
Eloszor a Fox-hoz gyalogoltunk fel.

Az osztrak geologus eredetileg Albert nevre keresztelte, jelenleg megis William Fox, nehai miniszterelnok nevet viseli. A volgy, jeg csiszolta falai arrol tanuskodnak, hogy a mostani gleccser elodje egykoron sokkal nagyobb volt. Az utolso eljegesedes vegen, 14 ezer eve a Fox-gleccser meg kozvetlenul a tengerbe torkollott, amelynek szintje akkoriban szaz meterrel volt lejjebb a Tasman-tenger mostani vizszintjenel.
A kis jegkorszak vegi morenak is tavol vannak a gleccser jelenlegi homlokfrontjatol. A Fox-gleccser azonban 1985-ben novekedni kezdett, azota masfel kilometert nyomult elore. Ez elsosorban a jegarat taplalo firnmezokre hullott rengeteg hoval magyarazhato. A firn vagy jeges ho a tulajdonkeppeni forrasa a gleccsernek,  minel nagyobb tomegu firn kepzodik, annal nagyobb tomegu lesz a belole alakulo gleccser.
Kepek a galeriaban, leiras a jobb oldalon:

A Ferenc Jozsef gleccser 20 kilometernyire van a Foxtol, jo minosegu autouton lehet a parkoloig haladni, onnan mar gyalogosan tovabb.
A Habsburg uralkodo nevet viselo, 10 km hosszu jegar ugynevezett volgyi gleccser, ahol a 2500 m feletti regiot osszefuggoen borito firnhome­zok jegge kristalyosodo anyaga egy volgyben nyomul a Tasman-tenger iranyaba. Valamikor el is erte a tengert, de az eghajlat hosszu tavu felmelegedese miatt jelenleg 300 m tengerszint feletti magassagban veget er. Meg egy evszazada is 2 kilometerrel hosszabb volt, mint napjainkban, bar zsugorodasa 1965-ben megallt. Mozgasat a jegbe tuzott karok segitsegevel regota figyelik. Manapsag a jeg naponta masfel metert haladt lefele a volgyben.
Festoi volt az ut odafele, ketoldalt egbenyulo zoldello sziklak melyeknek falarol vizesesek zudultak ala, kozepen a tormelekes volgy tele szines, zuzmok es mohak lepte kovekkel.

Itt talaltam egy szep kis mintapeldanyt amelyen azota is el a moha es sanghaji lakasunkat disziti. Nagyitasert kattints a kepre!

dsc_0045_2.JPG

Helikopterezes elott meg belefert a Matherson to korbejarasa is, kb.3-4 km a to koruli tavolsag. Lenyugozo szepsegu, mohas erdon keresztul vezet az ut, a to sotet vizenek felszinen csodalatosan tukrozodik a Cook hegy 3700 meteres csucsa.

Visszaerve a faluba lattuk, hogy eleg sotet gomolyfelhok gyulekeztek, a Fox gleccsert lentrol mar nem is lehetett latni. A helikopterek meg szorgalmasan ropkodtek, ez megnyugtatott. Gyorsan befizettunk egy korre, sajnos mar csak a Fox-ra lehetett folmenni, tobbi utvonalon a suru felhok miatt mar nem volt elvezheto a kilatas.
Kerdeztuk, hogy azert a Foxot ugye lehet meg latni?
-Persze, jo a latotavolsag, de mivel percenkent valtozik az ido fent, biztosat csak indulas elott tudnak mondani.
Igy tortent, hogy mar bent ultunk a felszallopalyara kifurikazo kocsiban, amikor radion jott a hir, hogy nagyon elmergesedett az ido a hegyen, mara leallitjak a helikopter-turakat.
Kepzelhetitek a csalodast mindkettonk reszerol, foldig logott az orrunk. Emiatt hagytuk ki a gleccser-turat meg a balnakat, es most ez sem jon ossze...:(
Visszaadtak a penzt es kertek jojjunk vissza masnap reggel 8-ra, mi leszunk az elsok. Hatha addigra kitisztul az eg.
Nem igy lett, mar este esni kezdett es az elorejelzes sem kecsegtetett semmi joval. Ha itt esik, akkor biztosan az Alpok masik oldalan levo Cook Nemzeti parkban sincs jobb ido, az lett volna a kovetkezo celpontunk.

Nem akartunk reggelig varni, nekivagtunk az Alpoknak, keresztul a Haast hagon, lefele delre Queenstown fele, azzal a tervvel, hogy megnezzuk a deli reszt es majd visszafele ujra erre kanyarodunk, hatha addigra elmegy az eso.
Suru esoben haladtunk a hegyek kozott, alig lattunk valamit. Ejszakara megalltunk a Mount Aspiring Nemzeti parkban levo kempingben. Benzinunk is fogytan volt es csak remenykedni tudtunk, hogy masnap elerjuk a legkozelebbi kutat.

A reggel sem hozott napos idot, viszont ahogy haladtunk del fele egyre jobban tisztult az eg es csodalatos felhokompoziciok es szinek ekesitettek az amugy is fenseges tajat.

A 6-os uton haladtunk del fele es Makarora utan elertuk a kaprazatos keksegu Wanaka tavat, majd par kilometerrel odebb az ut masik oldalan levo,  szepsegeben hasonlo Hawea tavat.
Itt pihentunk, reggeliztunk, fotoztunk, videoztunk. Remelem ezek visszaadjak valamennyire a festoi latvanyt. Azt hiszem ha photoshoppolnam a kepeinket sem tudnek ilyen bamulatos kek arnyalatokat eloallitani:

 

Szólj hozzá!

Címkék: utazas Uj-Zeland


A bejegyzés trackback címe:

https://shanghaibanelni.blog.hu/api/trackback/id/tr647426568

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.