Shanghai Napló

Az elet ajandekakent egy ideig Shanghai a lakohelyunk, itteni eletvitelunket, napi tapasztalatainkat, elmenyeinket szeretnem megosztani elsosorban csaladainkkal, baratainkkal, ismeroseinkkel.

Szállások világszerte

Ha itt kattintasz az AGODA-ra vagy a BOOKING.COM-ra, olcson tudsz szallast foglalni es a blogot is tamogatod.

Accomodations

By visiting AGODA and BOOKING.COM you can book cheap accommodations and support this blog. Thank you.

Autó bérlés!

Légszennyezettség

Időjárás

Find more about Weather in Shanghai, CI

Friss topikok

  • látjátok feleim szümtükkel: Sajnélatosan csak most leltem ráá erre a szuper írásra.:D Hála érte. (2016.10.25. 06:36) Gyümölcsök
  • Vadrozsa: @kagi86: Kedves Agi! Shanghaiban konnyu tomegkozlekedni, a metrovonalak nagyon atlathatoak es sok... (2016.06.22. 10:45) Közlekedés
  • Vili Doli: Kedvtelésből állatot, házi kedvencet tartani HÜLYESÉG! Csak a haszonállatnak van értelme. A macs... (2015.10.16. 02:09) Házi kedvencek
  • Vadrozsa: @Syssi: Szia, sajnos nem emlekszem az utca nevere, a Weifang Lu- Pucheng Lu sarkan levo Shimao Ri... (2015.07.29. 04:57) Helyi piac
  • Virgonc kalandor: Szia, nagyon tetszik az írásod. És élnék a lehetősséggel ha még mindig él. 06.11 én érünk oda és k... (2015.06.10. 08:16) Gyöngypiac

2015.01.09. 03:29 Vadrozsa

Harbin

Harbin is a meglatogatando varosok kozott szerepelt, foleg teli idoszakban, a Nemzetkozi Ho- es Jegfesztival miatt. Kihasznaltuk az ujevre kapott 3 szabadnapot es december 31-en elrepultunk a jegvarosba.

Harbin, Kina eszak-keleti csucskeben talalhato, nem messze a sziberiai hatartol. Ennek koszonhetoen telen az atlagos homerseklet  −19.7 °C.  Nem ritka a −35 °C sem, aki ilyen napokon ott tartozkodik megtapasztalhatja a sarkvidek leheletet. Szerencsere amikor ott voltunk csak −16 °C es −25 °C kozott ingadozott a nappali es ejszakai homerseklet.

map_china.jpg

Harbint 1898-ban alapitottak, a keletkinai vasutvonal orosz epitoi. Neve egy mandzsu szo, melynek jelentese: “Halaszhalo szarito hely”. Az orosz bevandorlok a piciny kis halaszfalubol viragzo varost epitettek. Ennek megfeleloen a varoskep mind a mai napig jelentos orosz vonasokkal rendelkezik.
Az Oktoberi Forradalmat  kovetoen orosz menekultek szazai telepedtek le Harbinban. 1918-ban az orosz polgarhaboru idejen tovabbi emigransok erkeztek igy letrejott a legnagyobb, Oroszorszag hatarain kivuli, orosz telepules.
Kialakitottak az orosz oktatasi rendszert az elemi iskolaktol az egyetemi oktatasig bezarolag. Orosz szinhazak letesultek, orosz nyelvu ujsagok, folyoiratok jelentek meg. 1920-ban megalapitottak a Harbini Muszaki Egyetemet.

1932-ben Japan elfoglalja a varost. Japan kapitulaciojat kovetoen a szovjet Voros Hadsereg bevonul a varosba es bar szerzodes szerint Harbin kinai fennhatosag ala kerul, a Voros Hadsereg a varosban marad. A Kinai Nepkoztarsasag megalakulasa utan, Harbin a kinai nehezipar egyik legfontosabb kozpontjava valt, a Muszaki Egyetem Kina egyik legjelentosebb oktatasi intezmenye lett.

Ma a 10 millio lakost meghalado Harbin, Heilongjiang tartomany fovarosa, tovabba Eszak-Kina politikai, gazdasagi, kulturalis es tudomanyos kozpontja.
Kina legmultikulturalisabb telepulese: a hagyomanyos kinai Han kultura keveredik a mandzsu es orosz kulturalis hagyomanyokkal. Ez megnyilvanul a varos epiteszeteben, konyhajaban, az oltozkodesben. Harbin arrol is nevezetes, hogy itt beszelik legtisztabban a hivatalos standard mandarin nyelvet.

Elso nap a varosban setalgattunk, felfedeztuk a szallodank kornyeket, a buszjaratokat, aztan besetaltunk a tolunk kb. 3 km-re levo Fo utcaig. Jelenlegi neve Zhong Yang ut (kinaiul Zhongyang Dajie).
A masfel kilometer hosszu setaloutca az europai epiteszet muzeumanak is tekintheto, barokk es bizanci stilusu homlokzatok alatt, orosz, francia, amerikai es japan uzletek valtakoznak.

Mivel nemsokara kezdodik a fesztival a setaloutcan is megjelentek a kulonbozo temaju es minosegu jegszobrok:

Tobb helyen meg dolgoztak az utcakon, lancfuresszel vagtak majd formara faragtak a hatalmas jegtomboket. Megvizeztek a jegtomb feluletet es ugy helyeztek ra, emelogep segitsegevel a kovetkezo kockat.

Az utca vegeben, az 1958-ban emelt  Flood Control Monument, a Songhua folyo aradasakor vizbe fullt  tobb ezer aldozatnak allit emleket.
A teren tobb szazan csillagszorot egetnek, lampionokat engednek a magasba.

A folyo parton is keszult nehany jeg epitmeny es faragas. A befagyott Songhua folyon pedig a teli sportok szerelmesei vidamkodtak: korcsolyaztak, szankoztak, kutya-szanon vagtattak, kisautokban porogtek, tankkal hobuckakat masztak,….tobben valamifele porgentyut csapkodtak ostorral a jegen, (ennek a sport erteke egyenlo a nullaval, de legalabb szabad levegon vannak).

 

Ennyifele jeges jarmuvet es jatekot eletemben nem lattam, azt sem tudtam melyiket fenykepezzem. 
A folyon ilyenkor vastag jegreteg kepzodik, teljes biztonsaggal lehet rajta maszkalni. Nehanyan kocsival is rahajtanak es kiprobaljak sikos palyan a kulonbozo manovereket.
A tulso parton folyik a jegtombok kitermelese, abbol keszulnek a fesztival epitmenyei.

A folyoparti setanyon, a regi varosreszben van a legtobb orosz stilusu epulet. A parton, most jegbe fagyva, de nyaron kellemes ringatozas mellett lehet vacsorazni, setahajokazni, bulizni. Egymast erik az elegans kiszolgalo helyek.

A folyo tuloldalan terul el a Sun Island (Nap Sziget), ami tobb latnivalonak is helyet ad.
Itt vannak a fesztival jeg epitmenyei (Harbin Ice and Snow World), a Tigris Park ( Siberian Tiger Park), sarkvideki allatpark ( Harbin Polarland).
Nyaron komppal, hajoval, sikloval, busszal, kocsival lehet megkozeliteni, telen marad a siklo a folyo felett es a negykereku jarmuvek, amik atvisznek a hidon.

Harbinban a 20. szazad kozepen 15 orosz ortodox templom mukodott, de a Mao vezette kinai forradalom es az azt koveto kulturalis forradalom idejen ezeket bezartak tobbet leromboltak. Jelenleg 10 templomnak all az epulete, de istentiszteletet csak egyben tartanak.
Szent Szofia szekesegyhaz ( St. Sophia Church) a varos kozpontjaban talalhato.
9 evig epitettek es 1932-ben szenteltek fel. Jelenleg, a varos fejlodeset es multikulturalis hagyomanyait bemutato keptarlat talalhato benne. 
20 yuanos belepo fejeben naponta 8:30-17:30 kozott latogathato.

Egyik delutan egy nagyon szep kavezoban melegitettuk fel elgemberedett vegtagjainkat. A halk zene, izleses berendezes, minosegi kiszolgalas es finom kave arrol arulkodott nem kinai a tulajdonos. A falakon a tapeta regi idok menujet es divatjat mutatta. Egyedul az olcso, bordo barsony fuggony nem illett a helyiseg stilusahoz.

Az utcan tobbeknek lattam a kezeben jegkremet es furdalta az oldalam a kivancsisag, milyen erzes -20 fokban fagyit enni. Addig kerestuk, mig megtalaltuk a jegkrem lelohelyet: kaves, csokis, mangos, tejes….es meg ki tudja milyen izu jeges finomsagok sorban a ladaban. Gondolom nem hutolada, ebben a hidegben nem sok ertelme lenne. Kaves es mangos fagyi mellett dontottunk, nagyon-nagyon fincsi volt. Erdekes modon, jolesett eszegetni, a nyelvunk ugyan teljesen elzsibbadt a vegere, de olyasmi hatasa volt, mint amikor az arabok a 40 fokban forro teat isznak, csak forditva. Lehutotte a gyomrunkat, ezaltal a testunket is, igy csokkent a holeadas es enyhe melegseg erzetet okozott.

Nemcsak fagyit arultak az utcakon hanem mindenfele finomsagot: sult kolbaszt, cukormazas gyumolcsot, orosz csokit, aszalt gyumolcsoket, magvakat. A pultokat, asztalokat, szekeket jegtombokbol alakitottak ki:

Bementunk fustolt kolbaszt vasarolni egy nagyobb elelmiszerboltba. A harbini kolbasz elegge kulonbozik a tobbi kinai kolbasztol, fuszerezese kozelebb all az europai izvilaghoz es az, hogy megfustolik, meg finomabba teszi.
Kicsit bameszkodtunk a sorok kozott es fenykepezgettem a kulonlegessegeket. Igy akadtunk ra a magyar kenomajasra:

Figyelve az embereket arra jottunk ra, hogy kicsit magassabbak az atlag kinainal es jobban is oltozkodnek. A teli sapkak vegtelen valtozataval talalkoztunk, sokan csak szorme-fulvedot hasznaltak. A  −16-18 °C nekik megszokott, talan nem is annyira megterhelo, mint nekunk, akik 20 fokbol utaztunk a minusz 20 fokba. Szerencsere ez szaraz hideg, nem olyan magas a paratartalom, mint Shangaiban.

A motorokra vastag kesztyut szerelnek, ilyet Shanghaiban is latni.

Az utakat folyamatosan takaritottak emberek es gepek egyuttesen. Arra figyeltunk fel, hogy egy csoport munkas jegtorokkel az utat kopacsolta, utana jott a hokotro szeru gep es osszeszedte a tormeleket. Valaki meselte, hogy ugyanigy autopalyakra is kivezenylik a munkasokat.

Igaz, hogy ettol fuggetlenul nagyon sikos volt az uttest es a jarda, csak ovatosan es minden lepesre koncentralva lehetett kozlekedni. Ez egyreszt a varost tervezok hibaja, mert beton helyett, sima feluletu jarolapokkal boritottak a jardakat. Az autok sokkal lassabban hajtottak a sikos utakon, minden zold lampanal megalltak atengedve a gyalogosokat. Ugy latszik tanultak egy kis kozlekedesi kulturat is az oroszoktol.

A Dayang Hotelben szalltunk meg, ami eleg kozel volt a hidhoz es igy a Sun Island-i latnivalokhoz. Tobb busszal is meg lehet kozeliteni a szigetet (88, 118, 119, 29..stb.), ott mar ingyenes buszok viszik az embereket egyik latnivalotol a masikig.
Ezenkivul minden szallodatol es egyeb utazasi irodaktol szerveznek oda kirandulast. 

Szólj hozzá!

Címkék: utazas muveszet varosnezes Harbin


A bejegyzés trackback címe:

https://shanghaibanelni.blog.hu/api/trackback/id/tr607049617

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.