Shanghai Napló

Az elet ajandekakent egy ideig Shanghai a lakohelyunk, itteni eletvitelunket, napi tapasztalatainkat, elmenyeinket szeretnem megosztani elsosorban csaladainkkal, baratainkkal, ismeroseinkkel.

Szállások világszerte

Ha itt kattintasz az AGODA-ra vagy a BOOKING.COM-ra, olcson tudsz szallast foglalni es a blogot is tamogatod.

Accomodations

By visiting AGODA and BOOKING.COM you can book cheap accommodations and support this blog. Thank you.

Autó bérlés!

Légszennyezettség

Időjárás

Find more about Weather in Shanghai, CI

Friss topikok

  • látjátok feleim szümtükkel: Sajnélatosan csak most leltem ráá erre a szuper írásra.:D Hála érte. (2016.10.25. 06:36) Gyümölcsök
  • Vadrozsa: @kagi86: Kedves Agi! Shanghaiban konnyu tomegkozlekedni, a metrovonalak nagyon atlathatoak es sok... (2016.06.22. 10:45) Közlekedés
  • Vili Doli: Kedvtelésből állatot, házi kedvencet tartani HÜLYESÉG! Csak a haszonállatnak van értelme. A macs... (2015.10.16. 02:09) Házi kedvencek
  • Vadrozsa: @Syssi: Szia, sajnos nem emlekszem az utca nevere, a Weifang Lu- Pucheng Lu sarkan levo Shimao Ri... (2015.07.29. 04:57) Helyi piac
  • Virgonc kalandor: Szia, nagyon tetszik az írásod. És élnék a lehetősséggel ha még mindig él. 06.11 én érünk oda és k... (2015.06.10. 08:16) Gyöngypiac

2012.01.13. 06:24 Vadrozsa

Egy kicsit Shanghairol...

Mar tobb blogbejegyzesen tul vagyok, most mar illik szolnom nehany szot a varos kialakulasarol, tortenelmerol, jelenlegi  arcarol.
Shanghai a Jangce folyo torkolatanal,  a Kelet-kinai -tenger partjan fekszik.
Kinai neve: 上海  magyarul  "felso tenger"-t jelent, de tulajdonkeppen a Wusong nevu folyo egyik aganak a nevebol, vagyis a Sanghai partbol ered. A kinaiak roviden Hu-nak is nevezik.

foldkorul_shanghai-.jpg

 

Terulete: 7,037 km2 - ebbol 679 km2 viz.
Foldrajzilag a terulet alfold, az eghajlat szubtropusi. Ez annyit jelent, hogy a telek (decembertol februarig) huvosek es szarazak, neha fagy is tapasztalhato, a nyarak (julius es augusztus honapok) forrok es csapadekosak. A tavasz es az osz kellemes homersekletuek, igy ilyenkor erdemes felkeresni a varost.
Shanghai Kina egyik gazdasagi kozpontja, ipari bazisa es nemzetkozi kereskedelmi kozpontja.
A Huangpu deltajanak mocsaras videkeire epult varosban a  zold terulet nagyon keves, a varos novekedesevel pedig egyre nagyobb problemat jelent a legszennyezes. Olvastam, hogy a Vilagkiallitas idejere bezartak uzemeket, hogy az idelatogatok frissebb levegohoz jussanak es lassak a napot. Ez nem vicc! Tessek megnezni ezeket a kepeket, amit az ablakbol keszitettem, ilyen nagy egyebkent itt a szmog.

SSA41647.JPG

de van ilyen is (itt gondolom a kod is kozrejatszik)

SSA41746.JPG

napos ido:

SSA41137.JPG

naplemente:

SSA41612.JPG

Kinaban vannak a legszennyezettebb folyok es varosok. A vilag legszennyezettebb 20 varosabol 16 Kinaban talalhato (csak remelem, hogy Shanghai nincs kozottuk).

Nepesseget illetoen majd huszmillios lakossagaval a fold ot legnepesebb varosanak egyike.     ( 2009- ben 19.210.000-en voltak).
Shanghait a kulfoldiek, valamint Kina es Azsia minden zugabol idesereglok tettek azza, ami a mai napig is maradt: a nagy lehetosegek, hatalmas sikerek es bukasok varosava.
A Shanghaiba erkezok zome azt remeli a varostol, hogy penzet ugy keresheti meg es koltheti el, ahogy akarja.

A varos mar eredetileg is erre a gondolatra epult. A 19. szazad masodik feleben lezajlott,  ugynevezett opiumhaborukat lezaro szerzodesek eredmenyekent az elszigetelt Kina nehany viziutjat megnyitottak a nemzetkozi kereskedelem elott.
A folyo menten es a tengerparton szamtalan kikoto es uzlet letesult, a kereskedok az eredeti kinai halaszfalu szomszedsagaban telepedtek le es telepeik a szazad vegere nemzetkozi szintu nagyvarossa fejlodtek.
Az eredetileg kulonallo koloniakban elo angol, amerikai, nemet, francia, kesobb orosz es japan kozossegek, valamint a vilag minden tajarol ideerkezo jovevenyek fokozatosan homogen nagyvarost alakitottak ki.

A kinai varostol azonban fal valaszotta el a nemzetkozi Shanghait. A kinaiak eleinte csak mint kiszolgaloszemelyzet vagy kereskedok voltak jelen, de nem vallalhattak hivatalt es nem elveztek kivaltsagokat. A ma vilaghiru  Bund szomszedsagaban volt az a park is, amelynek kapujan a kovetkezo felirat diszelgett: “Kutyáknak és kínaiaknak tilos a belépés.” Sok idos kinai erre fajdalmasan emlekszik.

A szazad vegere azonban a megerosodo kinai elit a nemzetkozi koncessziok vezetesebol is kikerte a reszet, es a huszas evektol mar vegyes kinai es nemzetkozi vezetest talalunk a varosi tanacs elen.
A vilagvarosi hangulat, a keleti fulledt erotika es a politikai aktivizmus furcsa egyvelege olyan latogatokat vonzott ide ebben az idoben mint Bertrand Russell, Albert Einstein es Charlie Chaplin.

A kibontakozo alomvaros azonban a harmincas evekre Kina jobb- es baloldali politikai eroinek polgarhaboruja, majd a masodik világhaborus japan megszallas idejen utcai harcok es meszarlasok szintereve valt. Shanghai volt a szintere mind a Kinai Kommunista Part megalakulasanak, mind pedig annak a meszarlasnak, melynek soran a nacionalista vezer Csang Kaj-sek nehany nap alatt a kommunista aktivizmus tobbezer resztvevojevel szamolt le.

Az 1937-es japan megszallas aztan veglegesen lezarta Shanghai, a sokszinu kozmopolita vilagvaros addigi tortenetet. A megszallok a varos tortenelmeben eloszor egyesitettek a kinai es a koncesszios varosreszt, kiebrudaltak  minden, a szovetseges hatalmak orszagaibol erkezett kulfoldit. Veluk egyutt tavozott a varos progressziv elitje is, hovatartozasuktol fuggetlenul.
1949-ben, amikor kikialtottak a Kinai Nepkoztarsasagot, Shanghai a kozponti kormanynak kozvetlen alarendelt varos lett.

A varos nagyjabol ketszaz eves tortenete soran mindig is Kina kulonce volt,  jelenleg az orszag legnyugatiasabb varosakent tartjak szamon. Visszanyerte regi cimet mint Kina legkozmopolitabb és a kulfoldiek koreben legkedveltebb, legelhetobb varos. A varos majd harmincezer nemzetkozi lakoja most is, mint a vilaghaboru es forradalom elott, megteremti a maga kenyelmet Shanghaiban.

Az ilyen metropoliszok magukban foglaljak a nyomor es a gazdagsag, a szigoru hagyomanyok es a hipermodern elet szamtalan ellentetet. Jol megfer egymas mellett a tuzpiros Ferrari es a buzos, rozoga szemetszallito tricikli. 
A milanoi divat szerint luxusba oltozott tipego damak, mellettuk kez nelkuli koldusok.
Maserati-k, Porsche-k, Rolls- Royce-ok garmadaja es femesen nyikorgo, rozsdas, ocska biciklitenger.
Husz meter magasba emelt, kek-piros fennyel kivilagitott varosi autopalya halozat, alatta tulekedo forgatag, badogviskok, triciklis kifozdek. 
Vuitton és Gucci-bolt, kozvetlen mellette szarado alsogatyak lebegnek egy hullampala visko ablakabol kilogo vasrudon. Gombamod szaporodo csillogo uvegpalotak, porig rombolt oreg varosi utcacskak.
Epitkezes es pusztitas. Europai leptekkel merve elkepzelhetetlen gazdagsag és felfoghatatlan szegenyseg. Luxus es nelkulozes. Egyszerre.

Hihetetlen gyorsasaggal epul a varos, az ujabb keruletek, lakoparkok. Itt ahol mi lakunk Pudongon, 20 eve csak kis hazikok voltak, ma fenyuzo varosresz. Az alabbi kep jol szemlelteti a fejlodest:

 

a fejlodes.jpg

Es egy kep kozelebbrol, ezen be tudom hatarolni kb.merre lakunk. Ha latjatok a Sornyitot (magas, szurke epulet, tetejen lyuk: "Egi Kapu"), na attol  gyalog 15 percnyire lakunk, ha a kep jobb oldalara neztek, ott mar latszanak a vilagosbarna lakohazak.

shanghai-modern-view.jpg

Elkepeszto nagy itt a tomeg, szinte kozelharcot kell vivni, ha metrora akarsz fel- vagy leszallni, atkelni biztonsagosan az uttesten, vagy csak egyszeruen a zoldseget lemeretni a kozertben. Emiatt aztan a testi kozelseg  is gyakran nagyon szoros az ittelokkel:)
A kinai emberek ettol nem idegesek, egyaltalan nem zavarja oket, azt hiszem megszoktak. Amikor peldaul sorban allunk, egesz kozel all mogem, bele az auramba, ruhank osszeer:)
Mi, nyugati emberek a lelki elidegenedessel egyidoben, fizikailag is egyre nagyobb tavolsagot tartunk egymas kozott. Magasabb keriteseket huzunk a hazaink koze, tobb zarat teszunk az ajtora es az etteremben is a leheto legtavolabbra ulunk egymastol. Itt, Kinaban ez nem igy van.

Azt hiszem az itt elo emberek tobbsege baratsagos es tolerans iranyunkban. Persze vannak furcsa szokasaik: kopkodnek, tolakodnak, kiabalnak, es egy kinai mondas szerint, minden allatot megesznek, aminek a hata a Nap fele nez. Vagyis, mindent... kutyat, teknost, csigat es csirkebelet, kigyot, bekat es sunt, baranygyomrot, mindenfele allat szemet, csirkeembriot, bogarakat, disznofarkat...

Megis ugy gondolom kozel kell engedni magunkhoz az embereket, turelemmel viszonyulni a furcsasagaikhoz, befogadova valni. Csak utana tudjuk elkezdeni megerteni a logikajukat, gondolkodasmodjukat, a mit miert cselekveseiket. Egyszeruen meg kell nyilni Shanghai elott. En ezt teszem.

 

1 komment

Címkék: Shanghairol


A bejegyzés trackback címe:

https://shanghaibanelni.blog.hu/api/trackback/id/tr833539415

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Chouwen · http://doufukuai.blogspot.com 2012.01.13. 17:44:33

Az evéssel kapcsolatos mondás kínaiul alighanem a "bèijǐ xiàng tiān, rén suǒ shí" (背脊向天人所食) lesz, ami alapjáraton akár igaznak is vehető... Mindazonáltal egy másik mondásuk is van, hogy "bìng cóng kǒu rù" (病从口入 ), ergo a betegség szájon át érkezik, ami pont arra utal, hogy válasszuk meg, mit együnk. A meglehetősen furcsának ható ételek Kínában sem általánosak, s a legkevésbé sem számítanak mindennapi ételnek. Nem megy senki a henteshez 2 kiló csirkeembrióért, de pl.: a nanjingi kulinária különlegessége éppen a kissé bizarr mód tálalt csirkeembrió, amit egy átlag kínai vélhetően soha életében nem fog megkóstolni. Délen, kivált Kantonban, ott valóban vannak extrém esetek, és persze Shanghaiban is lehet találni furcsaságokat, de nem olyan mértékben, hogy bármiféle gondot jelentsen. Meg hát nem is feltétlen kell azt enni, amit a kínaiak esznek - a legtöbb választás pont Shanghaiban van. :)